• Emmyl

Hur känns förvärkar?

Ja, som frågar lyder, hur känns förvärkar? Jag har BF på måndag med vårt andra barn, och vid första barnet började förlossningen med att vattnet gick, och jag hade aldrig några förvärkar.

Jag har haft ganska täta, rätt så kraftiga sammandragningar (som ej gör ont) och som mensvärk som kommer och går i typ en veckas tid nu. Är det förvärkar? Är det tecken på att det är på gång? Eller är det bara "vanliga" graviditetssymtom, och att det trycker på pga barnet?  

• Svar på tråden Hur känns förvärkar?
  • 40veckor
    Emmyl skrev 2012-02-23 15:49:59 följande:
    Ja, som frågar lyder, hur känns förvärkar? Jag har BF på måndag med vårt andra barn, och vid första barnet började förlossningen med att vattnet gick, och jag hade aldrig några förvärkar.

Jaghar haft ganska täta, rätt så kraftiga sammandragningar (som ej gör ont) och som mensvärk som kommer och går i typ en veckas tid nu. Är det förvärkar? Är det tecken på att det är på gång? Eller är det bara "vanliga" graviditetssymtom, och att det trycker på pga barnet?  

Hej!

För mig är förvärkar när livmodern tränar sig inför förlossningen, alltså att den blir hård och man får en liten känsla av obehag.      
  • LisaNi

Så här står det på 1177:

Förvärkar

Det som skiljer förvärkar från sammandragningar är att värkarna kommer mer regelbundet, och gör ont även efteråt. Först blir magen hård, precis som tidigare. Men efteråt kan en molande känsla finnas kvar. Smärtan sitter långt ner i magen eller ländryggen och påminner om mensvärk. Vissa kvinnor har mycket förvärkar, det kan starta flera veckor före beräknat förlossningsdatum. Förvärkar är vanligare hos kvinnor som tidigare fött barn, men även förstföderskor kan ha förvärkar. Men långt ifrån alla får någon förvarning om att förlossningen är på gång. För vissa är de första förlossningsvärkarna det enda tecknet på att det är dags.

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Gravid/Graviditeten/Kvinnans-kropp-under-graviditeten/Hur-paverkas-kroppen-nar-man-ar-gravid-/
  • Emmyl

Ok,. tack för era svar, men är fortfarande lite osäker på om det är vad jag känner.

• Lithea

Mina förvärkar kändes som mensvärk 

• Emmyl
    Lithea skrev 2012-02-23 20:40:12 följande:
    Mina förvärkar kändes som mensvärk 

Hur länge satt de i? Jag kan ha gaska långa sammandragningar, men själva mensvärken varar inte många sekunder åt gången.
  • Lithea
    Emmyl skrev 2012-02-23 20:46:56 följande:
    Hur länge satt de i? Jag kan ha gaska långa sammandragningar, men själva mensvärken varar inte många sekunder åt gången.
    Oj nu pratade jag om mina värkar när tösen kom. 

Jag hade inga förvärkar när jag var med barn utan när det bara var några dagar innan mitt vatten skulle gå så fick jag sammandragningar stup i kvarten men dom kändes inte utan dom spändes bara.. Svårt att förklara hihi.

Du får nog fråga nån annan :) 
  • Emmyl
    Lithea skrev 2012-02-23 20:54:23 följande:
    Oj nu pratade jag om mina värkar när tösen kom. 

Jag hade inga förvärkar när jag var med barn utan när det bara var några dagar innan mitt vatten skulle gå så fick jag sammandragningar stup i kvarten men dom kändes inte utan dom spändes bara.. Svårt att förklara hihi.

Du får nog fråga nån annan :) 

Ok, för det var förvärkar tråden gällde. Men jag har haft massor av sammandragningar i flera dagar nu så hoppas hoppas det kommer igång snart! =)
  • Lithea

ja så började de för mig iallafall hihi Skrattande

• Sandra N

jag väntar oxå mitt 2a barn bf+5 nu. Har haft sammandragningar sen v20 den här gången men senaste veckan väldigt ofta. Är så less o trött nu men det verkar inte hjälpa. Så sammandragningar behöver tydl inte betyda ngt..suck.

Jag def det såhär:
    sammandragning är när livmodern drar ihop sig o blir alldeles hård för att sedan släppa. Du känner ett obehag med det gör inte ont
    Förvärk är onda sammandragningar
    Förlossningsvärkar håller i sig längre, gör ont o kommer mer regelbundet    

• Emmyl
    Sandra N skrev 2012-02-24 17:22:37 följande:
    jag väntar oxå mitt 2a barn bf+5 nu. Har haft sammandragningar sen v20 den här gången men senaste veckan väldigt ofta. Är så less o trött nu men det verkar inte hjälpa. Så sammandragningar behöver tydl inte betyda ngt..suck.

Jag def det såhär:
    sammandragning är när livmodern drar ihop sig o blir alldeles hård för att sedan släppa. Du känner ett obehag med det gör inte ont
    Förvärk är onda sammandragningar
    Förlossningsvärkar håller i sig längre, gör ont o kommer mer regelbundet    

Nej, visst är det tråkigt? Vi har BF på måndag och blir då igångsatta om inget hänt av sig själv, men har gett upp hoppet om att det ska ske av sig själv.

Lycka till! 
Svar på tråden Hur känns förvärkar?