• Anonym

Att vara surrogatmamma

(visst inte var jag skulle lägga tråden)

Här i Sverige är det ju inte tillåtet att använda sig av surrogatmamma, vilket är synd. Men finns det de som använder sig av det iaf? Hur vanligt är det?

Jag har tänkt ett tag, och jag skulle mycket väl kunna vara surrogat mamma åt ett par som inte kan få barn på det naturliga sättet. Jag vet inte varför jag kan tänka mig det, men jag lider så med de som inte kan få barn, medan jag väldigt lätt kan bli gravid. Jag har gjort abort två gånger (ena gången var jag 14 år, andra gången gick jag på gymnasiet och hade ingen möjlighet att behålla, åt p-piller båda gångerna) och känner att jag vill hjälpa folk.. Visst, man kan vara äggdonator, men ja.

Det jag undrar, det är hur vanligt det är i Sverige, om det finns svenskar som söker surrogatmamma osv.. Lite info helt enkelt :) 

• Svar på tråden Att vara surrogatmamma
  • puss

det finns massor, både svenska och utländska. sök trunt på nätet så hittar du kontaktsidor.

Easy cum easy go
  • Anonym

Hur skulle det gå till menar du? Om det inte är lagligt lär ju inte sjukvården hjälpa till att sätta in ägget.

• Anonym (Barnlös)

Man kan åka över till Danmark och få hjälp till exempel

• Anonym (rädd)

Jag skulle kunna tänka mig att använda mig av en surrogatmamma då jag är sjukt rädd för en graviditet och förlossning. Men du kanske bara hjälper dem som inte KAN få barn?

• Anonym (insatt)
    Anonym (Barnlös) skrev 2012-02-23 22:25:18 följande:
    Nej, dansk sjukvård får inte hjälpa till med surrogatgraviditeter ....
  • Anonym
    Anonym (Barnlös) skrev 2012-02-23 22:25:18 följande:

Fast då är det ju inte "här i Sverige", det var ju det TS frågade om.
  • Anonym (Barnlös)

Avslutande om Danmark, du kan visst åka över och få ägg där

• Fia 28

Min lärare i gymnasiet var surrogatmamma åt sin syster, så tydligen är det lagligt i Finland då men inte i Sverige? Eller är det bara olagligt att betala för det? 

• Anonym (ehe)

Så vitt som jag vet, så är det olagligt att ta/ge betalt för att vara surrogatmamma. Gör man det "gratis" är det lagligt.

Svar på tråden Att vara surrogatmamma