• Anonym (oduglig)

5 dagar sen mens, gjorde jag fel på testet?

Jag har väldigt regelbunden mens, den är vanligtvis som en klocka. I lördags skulle den ha kommit, men den kom aldrig och det enda jag har känt av är en svag mensvärk sen i söndags. Mina bröst är inte svullna eller något. Jag känner alltså inga direkta tecken på att den är på väg. Det brukar jag göra.

Mensen är alltså 5 dagar sen, och det har den aldrig tidigare varit.
    Och jag har fullständig panik för vi kan inte ta hand om ett barn just nu. Jag gråter som om jorden håller på att gå under, för det är så det känns. Kan inte sova utan bara ligger ner som ett vrak. De senaste dagarna har  jag läst om aborter och varit helt inställd på att jag är gravid och sett framför mig hur jag om ett par dagar/veckor går igenom det hemskaste tänkbara - abort.

Idag gjorde jag ett graviditetstest och det gav svaret "inte gravid".

Men jag undrar nu om jag gjorde något fel:
    Man skulle ha stickan i kisset i "endast 20 sekunder" men eftersom jag är helt jävla oduglig på allt så tog jag aldrig tid, så jag kan ha haft den i 15 sekunder och lika gärna 25 sekunder. Det står också att man kan "kissa på stickan i 5 sekunder" men jag var inte särskilt kissnödig, så jag kissade väldigt lite i en plastmugg och lutade plastmuggen så att hela stickan kunde vara i. 

Kan jag slappna av, sluta gråta och lita på svaret tror ni? Eller sabbade jag testat?
    Använde mig av clearblue digital... Kommer göra om det i helgen för jag är helt psykiskt förstörd. Jag skakade av lättnad i tio minuter, sen började jag tänka på allt fel jag säkert gjorde och är på ruta ett igen. Det här är det värsta jag varit med om i mitt vuxna liv. 

• Svar på tråden 5 dagar sen mens, gjorde jag fel på testet?
  • Anonym

Ta det nu lugnt!

Sannolikheten att du ska vara gravid om ett test visar negativt 5 dagar efter bim är väldigt liten. Men ta du ett test eller två till för att lugna dig. Ta med morgonurin och följ instruktionerna noga så du känner att du kan lita på resultatet.

Jag blev oväntat och oönskat gravid innan jul. Jag kände precis som du, att det var det värsta som kunnat hända. Jag fick panik, ren och skär panik. Jag genomgick en abort i början på januari och det var varken så fysiskt eller psykiskt påfrestande som jag trott. Det svåraste har varit att hantera min pojkväns känslor.

Nu håller jag tummarna för att din mens kommer snart. För min egen del behövs extremt lite av den sortens oro för att mensen ska bli sen. Jag hoppas det är så för dig med!

• Anonym (oduglig)

Tack för ditt svar Hjärta

(Sen ber jag om ursäkt för att jag lade tråden här. Jag tänkte mig inte för. Men nu ser jag att det kanske verkar respektlöst att lägga en sån här tråd i Graviditesforumet. Det var inte illa menat i alla fall...)

Jag tog ytterligare ett test ikväll. Gjorde på pricken rätt den här gången och det sa "inte gravid" igen. I och för sig kanske det inte spelar någon roll om man testar samma dag, men jag köpte två och ska testa igen på måndag eller tisdag.

• Anonym (hihi)

jag är i samma sits, med sen mens, aldrig sen. tog 2 test idag. var ingenting. har två små redan och har skyddat mig så jag antar att det är stress. känner också av att den är på gång. vänta du några dagar till och som tidigare inlägg. det hade visat sig nu. kram på dig!

• Anonym

Det kan vara så att du inte haft ÄL denna månad, då kan mensen hoppa över.
    Det kan vara så att du stressar över mensen så att stresshormonerna försenar den.
    Det kan vara så att den bara är "vanligt" försenad.
    Du kan vara gravid, men låghormonare eller haft senare ÄL än vad du räknat med.

Du vill inte ha barn nu, så jag antar att du använder någon sort av preventivmedel?
    Alla funkar ju olika, en del tar bort mensen helt, andra får man sporadiskt mens av och ännu andra får man mens som en klocka. Men, mensen kan alltid fela av en eller annan anledning.
    Har man t.ex varit sjuk är det inte helt ovanligt att mensen försenas ngt.. (Då menar jag med ordentligt feber etc)

Svar på tråden 5 dagar sen mens, gjorde jag fel på testet?