• NicoDylansMamma

Någon mer som känner att ens barn är sjuka ofta?

Hej!

Jag har 2 grabbar på 3 och 5 år och det känns som vi är sjuka konstant vissa perioder. Är det bara vi som har det så här?
    Vi har kollat upp diverse saker som mögel och fukt i lägenheten osv. Har även vart på Barnmottagning och där får jag till svar att vissa barn är väldigt ofta sjuka när dom går på dagis och att det är så det är och inget ovanligt.
    Våran yngsta har under hösten haft väldigt svåra och långa infektioner och tätt inpå varandra för att vara så liten (detta är sjukvården som sagt och inte vi) och då har han lättare att åka på nya infektioner för han hinner inte återhämta sig som han borde.
    Ibland kan det kännas väldigt tungt och att det bara kommer nya sjukdomar.
    Själv var jag väldigt mycket sjuk när jag var liten. Sen i tonåren var jag sjuk typ 1 gång om året fram tills jag fick min första son där efter så har jag lätt att bli sjuk. Likaså min mamma hade väldigt mycket infektioner som liten och där trodde inte läkarna att hon ens skulle överleva sin första skoldag. Är detta något som kan ligga i generna?     

• Svar på tråden Någon mer som känner att ens barn är sjuka ofta?
  • MommyOf2

Jag tror inte det ligger i generna och jag tror heller inte det är normalt som många säger. Äter, sover och klär sig varmt nog ska de inte behöva bli sjuka jämt. Så nåt är ju fel. Sen så håller de flesta föräldrar inte sina barn hemma tillräckligt länge så de är 100% friska innan de går tillbax till dagis/ skola och så blir de sjuka igen...
    Min dotter på 5 är sjuk max en gång per år!

Så gör ni det rätt så finns det nog något annat som är fel.

• NicoDylansMamma

Fat är man bara 5 så är det heller inte normalt att vara sjuk 1 gång per år. Känner ingen som har så små barn som är sjuka 1 gång per år då måste man vara väldigt isolerad. Jag har alltid barnen hemma 2 dagar extra oavsett vad för sjukdomar dom har. Äter och sover gör dom precis som dom ska och jag tar heller inte på mina barn för lite kläder när jag tar ut dom. Men om läkarna ljuger så vem ska man då tro på?

• Vickan I

Ts- vi har samma sak med vår treåring. Särskilt denna årstid. Jättejobbigt för sonen, men även för hela familjen. Han är ett feberbarn som får feberkramper lätt. Är sjuk varannan vecka ungefär nu under vintern. Kan lova att han äter, sover och har bra kläder så beror inte på det.

• NicoDylansMamma

Tack Vickan!!!
    Hur gammalt är barnet?
    Jag hittade faktiskt en tråd nyss som var för just såna som har barn som är mycket sjuka så jag tror faktiskt inte att det beror på mig som mamma! 

• Vickan I

Han är tre år. Nej klart du inte är! Har vänner med sjuka barn och de är absolut inte dåliga föräldrar som inte klär sina barn eller ger dem bra mat. En del har väl helt enkelt lite klent immunförsvar. Kan säkert bero på olika saker/anledningar, men inte att barnet vaknar under natten. Enligt läkaren vi träffat kan det vara ärftligt. Jag var sjuk mkt. Han sade som att jag är även allergisk och därför så har barnen förhöjd risk för det med. Barnen har båda som bebisar skrikit mkt och haft ont i magen (jag med som liten) och även det kunde gå igen tydligen. Ja vem vet vad man ska tro?!

• Vickan I

Nej klart det inte gör skulle jag skrivit. Beror på dig alltså. Men du förstod nog :)

• MommyOf2

Hon är absolut inte icolerad
    Jag tror inte läkarna ljuger...kanske är något de ej har kollat upp eller tänkt på. På förskolan, klär dom på dom ordenkligt? Jag har tex märkt att dottern är frusen när jag har hämtat tidigt, blöta stumpor, utan vantar och en halvöppen jacka. Har fått säga till dom fler gånger.
    Va bra att du håller dom hemma ett par extra dagar, tyvärr så gör inte alla de utan skikar iväg dom på dagis sjuka och smittar andra barn :/

• Vickan I

Fast man blir ju inte sjuk (förkyld etc som sonen är ofta) av att bli kall? Inte så att virus och bakterier lever i kylan el frodas av den. Lika seg myt som att få uvi av att sitta kallt.

• MommyOf2

För-Kyld?!? Kroppen kyler ner så ser de dåliga bacterier virus som alla bär på över. De ser en chans att ta över när kroppen är svag

• MommyOf2

Gud vad knäppt jag skrev...hahaha det jag försöker säga är:
    Förkylningar orsakas av virusinfektioner som smittar framförallt via så kallad droppsmitta, det vill säga via nysningar, snuva och hosta. Har barnet ett dåligt imunförsvar så blir det lättare att bli sjukt.

Under de första levnadsåren är det vanligt med förkylningar, men i takt med att barnet blir äldre minskar antalet förkylningar. I sju till tioårsåldern har de flesta barn bara en till två förkylningar om året. Barn som går på förskola drabbas av betydligt fler förkylningar och öroninflammationer än barn som vistas hemma. Det gäller upp till ungefär tre års ålder.

Barn som är utsatta för tobaksrök i sin omgivning drabbas oftare av luftvägsinfektioner och öroninflammationer än barn som vistas i rökfria miljöer.

Svar på tråden Någon mer som känner att ens barn är sjuka ofta?