• Adenine

Betala KUB-test själv inom Västra Götaland 35+?

Hej!

Förstagångs (kanske)mamma 36 (snart 37) bosatt i Skaraborg, där vi ännu inte har fått egen KUB/NUPP-verksamhet. Har varit hos BM på ABC-samtal redan idag, v7+0.

Jag är själv skeptiskt till invasiv fosterdiagnostik och vill hellre börja med KUB-test. Min BM säger dock att Skaraborg där jag skrivit mig nyligen INTE erbjuder detta, utan man får själv kontakta t.ex. Mamma-Mia i Gbg för att göra KUB för 1600 kr. Trots att vi tillhör Vg-regionen.

Inte så att jag inte har råd att betala, men har för mig att alla över 35 numera även i Västra Götaland SKA erbjudas KUB-test. Detta tolkar jag som att jag bör kunna åka till Gbg och utföra KUB via min MVC's försorg (remiss el dyl.).

Har jag missförstått, eller är min BM felinformerad?!? Hu har ni 35+ mammor gått tillväga? Tacksam för tips!

Förbryllad....

• Svar på tråden Betala KUB-test själv inom Västra Götaland 35+?
  • Höstglöd

Hej!! Jag går på bmg i Gbg, jag fick faktiskt välja att göra kub hos dom och betala 1500 el remiss till östra som va gratis.. Jag valde östra, väntar nu bara på en tid dit..

• Coffee

Trodde det var samma i hela VG-regionen.. Jag fick inte göra KUB gratis pga att jag var 32, enligt min BM skulle jag fått det om jag varit ett år äldre när jag blev gravid, dvs att det erbjuds till 33+. Bor vid kusten men tycker det låter märkligt att det inte skulle vara samma för hela regionen!? Jag hade pratat m BM igen!

Svar på tråden Betala KUB-test själv inom Västra Götaland 35+?