• Konvaljen

Goda drinkar för gravida?

Väntar tredje barnet och har ett vansinnigt sug efter ett glas vin på kvällarna. Nu är ju det inte aktuellt så istället försöker maken göra alkoholfria drinkar på helgerna. Vi har testat några varianter men jag skulle vilja ha fler tips på roliga, smarriga och inte så söta alkoholfria drinkar. Slisk undanbedes med andra ord.

• Svar på tråden Goda drinkar för gravida?
  • Miss P71

googla på nätet så kan ni säkert få en rad med alkoholfria drinkarGlad lycka till

• Esco

Vet inte vad du gillar men här kommer några stycken som jag tycker om :)

Glass Drink:
    12,5 cl mjölk
    2 cl ananasjuice
    1 stor msk apelsinglass
    1 nypa vaniljsocker
    Cola

Skakas
    Servera i highball-glas
    Toppa med Colan
    Glöm inte sugröret!

Ägg drink:
    2-3 isbitar
    1 ägg
    2 tsk Grenadin
    10 cl apelsinjuice

Skakas
    Silas
    Servera i highball-glas med sugrör

Exotisk drink:
    12 cl apelsinjuice
    12 cl sourmix
    2 cl passionfruktsirap
    En skvätt Grenadine

Mixas
    Serveras i highball-glas fyllt med is
    Garnera med en limeskiva eller apelsinskiva
  • Malima

Tropisk juice som mixas med valfri mängd valfria frysta bär. Jordgubb är en personlig favorit!

• Charlie85

Min favvo är 30 % ananasjuice 70% sprite massa is och en halv citron i skivor!

• mfe

Som du gör vanliga drinkar men utan alkohol och använd t.ex sprite istället :)

• RocketQueen

Om du vill prova nåt alkoholfritt vin så kan jag tipsa om det här www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&varugrupp=Alkoholfritt&produkttyp=Ros%c3%a9&groupfiltersheader=Default&artikelId=435201&varuNr=1913&filters=varugrupp%2cprodukttyp%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26varugrupp%3dAlkoholfritt%26produkttyp%3dRos%25c3%25a9%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dvarugrupp%252cprodukttyp%252c Det var mycket godare än jag hade förväntat mig och smakade faktiskt vin vilket tyvärr inte så många alkoholfria viner gör. Inte lika gott som ett riktigt gott vin men helt okej, jag brukar ha ne flaska i kylen så jag kan ta mig ett glas på kvällarna.

• enlitenbitkaka
    Virgin Mojito:

3-6 cl saft av pressad lime 
    3-5 tsk socker   
    1-2 kvistar mynta  
    8-10 cl Club Soda och krossad is
    Garnering: myntablad, lime

Lägg myntabladen och sockret i ett highballglas. Muddla lite så att myntabladen blir krossade. Tillsätt limejuice och rör om med en rörsked. Fyll glaset med krossad is och toppa med soda. Garnera med myntablad eller lime.

På Kuba, drinkens hemland, använder man oftast hela okrossade isbitar...

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • enlitenbitkaka

Jag har köpt hem Herrgårdscider från Systembolaget och Billabong "mousserande vin" som jag dricker vid festligheter eller en lördagkväll när sambon tar ett glas vin

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Snösparv

Jag älskade virgin mojito när jag väntade dottern, du fick receptet ovan -  testa om du inte redan gjort det!

• Tallbarr12

Lite sent svar kanske, men redan före graviditeten älskade jag att blanda tranbärsjuice med sockerdricka! brukar ta ca 30-50% tranbärsjuice beroende på hur koncentrerad den är. Supergott!

Svar på tråden Goda drinkar för gravida?