Hjälp! Hur ska jag bryta litens beteende?
Har en liten grabb som har en cp-skada och utvecklingsstörning. Han har väldigt snäv kommunikation och ett enormt behov av stimulans och uppmärksamhet. Han har under en lång tid nu bankat sitt lilla huvud i golvet, väggar, ja allt hårt han kan komma åt, när ngt inte är bra. Både jag och hab tror att det beror på brist på uppmärksamhet, att han skapar en reaktion.
Hur mkt han håller på med det beror ändå lite på hur han mår i allmänhet. Är han sjuk eller trött är det mer och är han fullt aktiverad eller har 100 % uppmärksamhet är det i princip inget bankande alls.
Jag har verkligen försökt med allt känns det som, för att försöka bryta detta beteende. Men hur man än gör så kan jag inte aktivera o ge honom 100% uppmärksamhet dygnet runt. Och han kan även göra det när han sitter i min famn.
Har försökt ett tag att bryta genom att tex lyfta upp honom och aktivera med ngt annat. Försökt att bryta precis innan med att fånga uppmärksamheten med något väldigt intressant. Har försökt visa att jag blir arg. Försökt visa glädje o berömma när han kommer av sig. Inget fungerar.
Naturligtvis kryper han alltid omkring med hjälm, eftersom han inte slutar när han väl börjar banka huvudet.
Jag förstår att jag kanske inte kan bryta beteendet utan istället måste "byta ut" det, ge honom ngt annat att göra istället. För trotts allt är det ju ett sätt för honom att säga något.
Men hur?
Snälla finns det någon som kan känna igen detta och kan ge mig tips. Hur ska jag göra?