• silhuett

Ska jag kolla upp mina leverfläckar?

Har funderat lite över om jag behöver kolla upp mina leverfläckar. Detta är två av dem  (de stora) som jag  lagt märke till mest.

Den stora till vänster är hela upphöjd, men färgen går över från brunt till hudfärgad mitt på den.
     Den till höger har en övre rund del som är upphöjd, och sen sprider det ut sig en brun fläck nedåt från den som inte är upphöjd.
    Storleken är ungefär 7 mm i diameter.

Ser det ut som vanliga leverfläckar?

• Svar på tråden Ska jag kolla upp mina leverfläckar?
  • Minne00

Känner du minsta lilla oro så skall du givetvis kolla upp dem ... jag är absolit ingen expert men jag tycker att de ser okay ut men hade det varit mina så hade jag kollat upp dem!

• Themis

Det går faktiskt inte att säga.

Vi tjatade svärfar till hudläkare för ett par år sen om en fläck som vi tyckte såg misstänkt ut. Den var helt okej, däremot hade han en blivande basalcellscancer mitt på näsan, ett märke som inte var starkt pigmenterat men som de tog bort direkt för att det kunde bli farligt.

Så det är omöjligt att säga om man inte är expert. Alla som solar på sommaren borde gå och bli tittade på vartannat år eller så säger en del läkare, men risken för cancer ökar klart när man blir äldre.

If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • Twin Dad

Så länge de inte växer eller ändrar färg så brukar det inte vara någon fara.
    De är ju enkla att ta bort även om det bara är av kosmetiska skäl. Bara att gå till vårdcentralen och be om en tid. Då gör dom automatisk en undersökning på dom också.

Svar på tråden Ska jag kolla upp mina leverfläckar?