• Virvelin

Vem är en riktiga vegetarian?

Ursprungligen, innan alla varianter av vegetarianer uppstod, vilken var och är den "riktiga" vegetarianen?

NamnKött
    (inklusive fågel, fisk, skaldjur)ÄggMejeriprodukterVegetabilierSvamp Lakto-ovo-vegetarian Nej Ja Ja Ja Ja Lakto-vegetarian Nej Nej Ja1) Ja Ja Ovo-vegetarian Nej Ja Nej Ja Ja Demi-vegetarian Bara kyckling och/eller fisk.2) Ja Ja Ja Ja Vegan Nej Nej Nej Ja Ja

1) Ost innehåller vanligen löpe, ett enzym framtaget ur kalvmage. Vissa lakto-vegetarianer äter därför inte vissa ostsorter utan väljer ostar gjorda på mikrobiella eller vegetabiliska ystenzymer.
    2) Demivegetarianer äter ägg, mejeriprodukter och fisk. Vissa demivegetarianer äter också kyckling.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-24 00:58
    Men vad hände med listan? Suck, gör om och gör rätt!

Lakto-ovo-vegetarian är den vanligaste typen av vegetarian. Det innebär att man förutom vegetarisk kost också äter mjölkprodukter, Lakto kommer från latinets lac som betyder mjölk. Ovo betyder ägg så en lakto-ovo-vegetarian äter alltså även ägg.

Lakto-vegetarian äter som lakto-ovo-vegetarian men utesluter även ägg.

Ovo-vegetarian äter som lakto-ovo-vegetarian men utesluter mjölkprodukter.
  • Svar på tråden Vem är en riktiga vegetarian?
  • Virvelin

Jag ger upp, inte ens rubriken fick jag ordning på.. Jävla nattarbete, det tar kål på mig

• Tess1990

Dont know!

jag kallade mig "jag äter vad fan jag vill men kallar mig vegitarian för att det gör mitt liv enklare"
    snacka om att folk störde sig!
    åt alltså då kyckling, fisk, ägg och mejeriprodukter, men åt inte rött kött och gelatin.   
    nu äter jag allt jag åt då + fläsk, men vägrar äta ko, lamm och vilt.  
    jobbigt när man blir bortbjuden, men det är vad jag vill.  

• Nintendo

Jag säger kort och gott att jag inte äter djur (eller något som kommer från djur typ gelatin och löpe). Kallas antagligen för lakto-ovo-vegetarian då om man ska vara petig.
    Försöker också att minimera mejeriprodukter och men äter ibland ost och mat med mejeriprodukter i. När jag får tillräckligt med ork kommer jag bli ovo-vegetarian, alltså utesluta allt animaliskt utom ägg (och honung).

• Nintendo

Förresten, för att svara på din fråga klassas man dom vegetarian då man utesluter kött (ko, gris, vilt etc), fisk och fågel och allt som kommer från det (typ gelatin och löpe).

• YummyMami

Jag säger att jag föredrar vegetarisk kost. Äter kyckling, fisk, skaldjur, alla mejeriprodukter och gelégodis. Äter inte gris, ko, häst och vad mer finns där?? (jaja, äter komage genom ost och grisrester genom gelégodis)

Mest bara om kanske cancer igen.. nertystad.bloggplatsen.se/
Svar på tråden Vem är en riktiga vegetarian?