• hoppas5

Ang. kubtest

Hejsan!Var och gjorde kubtest i måndags fick siffrorna 1:1012(är 42 år)Var jättebra siffror så klart men ändå kan jag inte släppa min oro..När man är 42 år så är det 1 på 50 chans att få en med ds och går man efter mina siffror så är ju chansen jätteliten men man har ju läst att det finns sådana som får skyhögasiffror på kubtestet men ändå får ett ds barn..Har dom bara höjden av otur ,vi säger att dom fick siffrorna 1:4500 är dom då den som var den på 4500 eller var menar dom med att kubtest bara är en sannolikhet??Jag är orolig att testet visar fel att det kanse skulle vara 1:2 tex för min del..Jag vet ju att kutest är ingen garanti men menar dom garanti på det sättet att får man bra siffror så jg jag vara den 1% iallafall..Eller hur menar dom på kubtest??Så har jag läst att kubtest stämmer till 90%hur menar dom med det??

• Svar på tråden Ang. kubtest
  • dianmant76

Kub-testet är bara en riskbedömning. Jag fick 1:194 när jag väntade dottern (34 år). Den enda som kan ge svar är moderkaksprov eller fostervattensprov.  

• Hoppsansa

Om du är rädd för just kromosomfel så är det ju faktiskt ett fostervattenprov du ska ta. Sedan är väl DS inte en diagnos jag skulle vara särskilt rädd för med tanke på alla andra kromosomfel som finns och som kan bli mycket värre. De flesta DS barn klarar sig ju bra i livet under sina förutsättningar.

• Vickan I

Säger som hoppsansa, finns mkt värre kromosomfel som ett kub el fostervattenprov etc inte visar. Kub är ju som du säger bara en riskbedömning och ngn enstaka är ju alltid den där "en av" sorgligt nog. Läste om en på fl som fick 1:7000 ca och hennes barn föddes med ds. Minns det så väl för jag fick själv ungefär samma siffra vid min andra graviditet.

• CillowP

Hej,

Med kombinerad KUB+ Nupp beräknas en risk för trisomi 13, 18 och 21.

90 % av alla DS barn upptäcks via KUB/NUPP, 10 av 100 slinker alltså igenom med normal nackspalt och eller biokemiska parametrar.

Som tidigare skrivits: endast moderkaksprov eller fostervattenprov ger det faktiska förhållandet. Kanske bör du fundera på det.

Men eftersom vi ändå är inne på risker: risken för missfall efter invasiva prover ligger mellan 1 på 200-500 ingrepp beroende på ingreppstyp och vem som gör det.

Jämfört med dina värden  är det alltså 2 - 5 ggr större sannolikhet för missfall, än för att ditt barn har DS.

Man kan bli galen av för mycket statistik. Gör ett fostervattensprov om du är superorolig.

Allt går säkert jättebra! För det gör det ju för de flesta!  

• hoppas5
    Hejsan!Där tror jag att du har fel vad det gäller 90%Tror inte att det är 10 av 100 ds som slinker igenom tror snarare att 10% kan vara felräkning hit eller dit men tror absolut inte det är 10%ds..
    CillowP skrev 2012-02-25 13:02:52 följande:
    Hej,

Med kombinerad KUB+ Nupp beräknas en risk för trisomi 13, 18 och 21.

90 % av alla D
    hoppas5 skrev 2012-02-24 08:30:25 följande:
    Hejsan!Var och gjorde kubtest i måndags fick siffrorna 1:1012(är 42 år)Var jättebra siffror så klart men ändå kan jag inte släppa min oro..När man är 42 år så är det 1 på 50 chans att få en med ds och går man efter mina siffror så är ju chansen jätteliten men man har ju läst att det finns sådana som får skyhögasiffror på kubtestet men ändå får ett ds barn..Har dom bara höjden av otur ,vi säger att dom fick siffrorna 1:4500 är dom då den som var den på 4500 eller var menar dom med att kubtest bara är en sannolikhet??Jag är orolig att testet visar fel att det kanse skulle vara 1:2 tex för min del..Jag vet ju att kutest är ingen garanti men menar dom garanti på det sättet att får man bra siffror så jg jag vara den 1% iallafall..Eller hur menar dom på kubtest??Så har jag läst att kubtest stämmer till 90%hur menar dom med det??

S barn upptäcks via KUB/NUPP, 10 av 100 slinker alltså igenom med normal nackspalt och eller biokemiska parametrar.

Som tidigare skrivits: endast moderkaksprov eller fostervattenprov ger det faktiska förhållandet. Kanske bör du fundera på det.

Men eftersom vi ändå är inne på risker: risken för missfall efter invasiva prover ligger mellan 1 på 200-500 ingrepp beroende på ingreppstyp och vem som gör det.

Jämfört med dina värden  är det alltså 2 - 5 ggr större sannolikhet för missfall, än för att ditt barn har DS.

Man kan bli galen av för mycket statistik. Gör ett fostervattensprov om du är superorolig.

Allt går säkert jättebra! För det gör det ju för de flesta!  

• vixtoria
    hoppas5 skrev 2012-02-26 11:23:50 följande:
    Jag är av samma uppfattning som CillowP. Jag läste på väldigt noga och läget är att KUB/NUPP bara hittar 90% av fallen. 10% av DS-fallen hittas alltså inte när man gör kubundersökningen pga av att blodproven visar normalt och nackspalten är liten.
    Du fick ju jättebra siffror. Kan du inte släppa oron så gå vidare med mkp/fvp.
Svar på tråden Ang. kubtest