• LillAnno

Rekrytering - Securitas - Väktare ?

Hej på er!

Nu undrar jag om någon vet vad detta menas med:

Enligt lagen om bevakningsföretag (1974:191) kommer alla som söker arbete hos oss på Securitas att genomgå en prövning med avseende på laglydnad.

Är det ett test man gör på rekryteringen eller vad menas?

=) 

• Svar på tråden Rekrytering - Securitas - Väktare ?
  • fredsdottir

Jag är inom kriminalvården, o de kollar brottsregistret vid anställning, det ska inte finnas ngt där... skulle tro att de menar samma sak, vaktbolaget!

• LillAnno
    fredsdottir skrev 2012-02-24 09:43:44 följande:
    Jag är inom kriminalvården, o de kollar brottsregistret vid anställning, det ska inte finnas ngt där... skulle tro att de menar samma sak, vaktbolaget!
    Tack för snabbt svar =)
  • Joråsåatte

Ja, Securitas kommer be dig skriva under ett papper som ger dom tillåtelse att titta i Misstanke och Brottsregister inför en eventuell anställning..

• LillAnno
    Joråsåatte skrev 2012-02-24 09:50:51 följande:
    Ja, Securitas kommer be dig skriva under ett papper som ger dom tillåtelse att titta i Misstanke och Brottsregister inför en eventuell anställning..
    Det får dom gärna göra =)
  • LillAnno

Nu kom jag på flera frågor.

* bli godkänd av Länsstyrelsen för anställning i auktoriserat bevakningsföretag
    Är detta när dom kollar brott/straff?

* bli godkänd i de för arbetsuppgifterna fastställda utbildningarna
    Är det något test man gör efter utbildningarna?

* genomgå lämplighetstest och läkarundersökning/drogtest med godkänt resultat
    Vad är det för lämplighetstest och vad gör man på läkarundersökningen? 

Hoppas ni orkar med mina frågor.

• Joråsåatte

Aaarå, ingen fara.. Ska försöka hjälpa dig med det jag kan..

Godkänd av Länsstyrelsen blir du om du är ett blankt papper i MR/BR, och i vissa fall kollar dom också hos Kronofogdemyndigheten..

Godkänd blir du efter utbildningen och de tester som ingår där.
    Brukar vara nåt skriftligt prov om lagar och envarsgripande, rättigheter och skyldigheter..
    Kan vara batongutbildning och självförsvar och handbojehantering tex..
    Inget du inte klarar om du inte sover dig igenom hela utbildningen. 

Det är en vanlig läkarundersökning som man går igenom, speciellt för att man fysiskt klarar att jobba natt och såklart ett urinprov så du inte är knarkare=)

Lycka till!! 

• LillAnno

Så detta som jag skrev som första fråga är då när Länsstyrelsen kollar mig? =) 

Enligt lagen om bevakningsföretag (1974:191) kommer alla som söker arbete hos oss på Securitas att genomgå en prövning med avseende på laglydnad. Bedömer du att du klarar denna prövning? 

• Joråsåatte
    LillAnno skrev 2012-02-24 12:49:36 följande:
    Så detta som jag skrev som första fråga är då när Länsstyrelsen kollar mig? =) 

Enligt lagen om bevakningsföretag (1974:191) kommer alla som söker arbete hos oss på Securitas att genomgå en prövning med avseende på laglydnad. Bedömer du att du klarar denna prövning? 
    Ajjemän, det är en del av samma sak typ.. Först kollar Securitas dig i registren och sen ber de Länsstyrelsen om ett godkännande för anställning om du är blank i pappren..

Glad 
  • LillAnno
    Joråsåatte skrev 2012-02-24 13:18:51 följande:
    Ajjemän, det är en del av samma sak typ.. Först kollar Securitas dig i registren och sen ber de Länsstyrelsen om ett godkännande för anställning om du är blank i pappren..

Glad 
    Hihi, vet att jag är blank så det är ju bra =)
    Men jag måste erkänna att jag är lite nervös inför intervjun men är riktigt peppad också då jag är väldigt intresserad av tjänsten och vill verkligen jobba mig framåt.
    Nu håller jag bara tummarna 
  • Kalle89

Hej! 

Jag gjorde svenska test och dem plus dem 600 personliga frågor!
    frågan är om man inte blir goodkännd  på  någon av dem 4 testen finns det möjlighet att bli anställd eller ??

vad händer om man kuggar på testen ??

tack för svaren i förhand!!!

Svar på tråden Rekrytering - Securitas - Väktare ?