• DreamBear

Hur introducera gluten?

Läste i en folder från BVC att det var bra att ge barnet gluten från 4 månader och medan man gav ersättning/amma eftersom det minska risken för glutenallergi.

Men vad ger man som innehåller gluten?

Vår tös har inte börjat med smakisar än, men är lite över 4 månader så vi ska snart starta.
    Ska man börja med något med gluten eller något annat?

Det är väl gluten i gröten man köper, men känns lite konstigt att göra en portion gröt om hon bara ska ha en tesked.

Hur gör man? Tips?        

• Svar på tråden Hur introducera gluten?
  • Natulcien

Man behöver inte börja vid 4 månader. Men det är bra att börja medan man ammar. Så om du ska amma t.ex. 1 år, så har du ju gott om tid. Du kan vänta tills hon är 6 månader.

Man behöver inte göra en hel portion av gröten, utan bara en liten, liten smakportion.

• skogsvitter

Rekommendationen säger 6 månader, men det stämmer att man bör introducera gluten under amning. Du kan dock mycket väl vänta tills 6 månader innan du gör det, om du inte planerar att abrupt sluta nu direkt? De flesta som ammar gör det ju i 6 månader eller längre. Ersättning ger däremot inget stöd vid introduktion av gluten, så ger du bara ersättning spelar det heller ingen roll när du börjar med gluten.

• DreamBear

Ger bara ersättning och har så gjort länge nu. Hade inte bröstmjölk så det räckte.
    Men som jag fatta det så ger en långsam glutenintroduktion även vid ersättning ett visst stöd vad gäller glutenallergi. Men jag kanske fatta fel.

Men gröten, kan man göra miniportioner av den?
    Känns ju onödigt att göra en stor portion och kasta nästan allt.      

• Natulcien
    DreamBear skrev 2012-02-24 12:15:13 följande:
    Ger bara ersättning och har så gjort länge nu. Hade inte bröstmjölk så det räckte.
    Men som jag fatta det så ger en långsam glutenintroduktion även vid ersättning ett visst stöd vad gäller glutenallergi. Men jag kanske fatta fel.

Jag har bara hört att glutenintroduktion ska ske i skydd av amningen. Vet inte hur det fungerar med ersättning.

Det är ju bara att anpassa mängden pulver/flingor och vatten när du gör gröten...
    Jag har för mig att jag gjorde på 1/2 tsk pulver i början...fast inte ens då åt han allt...
  • skogsvitter
    DreamBear skrev 2012-02-24 12:15:13 följande:

Ja en långsam introduktion är såklart bäst, men har läst att det bara är amningen som i forskning har visat sig ge ett visst stöd, ersättning har inte samma effekt.

Hittade här:

"Både EFSA och ESPGHAN anger att livsmedel som innehåller gluten bör
    introduceras långsamt under samtidig amning. Det är inte belagt men inte
    heller uteslutet att motsvarande gäller även för andra livsmedel. Om
    amningen fortsätter under det andra halvåret kan många typer av livsmedel
    introduceras under skydd av amning."

"Någon gång mellan vecka 17 och 26 bör små, små mängder mat som innehåller
    gluten börja introduceras, helst under samtidig av amning. Små, små mängder mat
    som innehåller gluten innebär en liten sked gröt eller välling eller en liten munsbit
    bröd några gånger i veckan. Om större mängder gluteninnehållande livsmedel ges
    flera gånger per dag kan det bli för mycket gluten under denna tidsperiod (vecka
    17 till vecka 26)."

"Även barn som inte ammas har en något minskad risk för utveckling av
    celiaki om introduktion av gluten sker med små mängder jämfört med om
    det sker med större mängder."

En liten tesked välling, gröt eller en munsbit bröd. Så bör man starta, sedan öka mycket långsamt. Men står inget om att ersättningen ger skydd, det skyddet finns bara genom amningen.
Svar på tråden Hur introducera gluten?