Jondin skrev 2012-05-19 21:17:48 följande:
Vi håller precis på att göra om vår lilla radhustomt som vi flyttat till förra vintern. Vi har tagit bort gamla, ojämna stenplattor med massor av ogräs, lagt markduk och håller nu på att bygga ett L-format trädäck.
Idag har jag, inte helt utan svordomar, grävt ur en yta på ca 2,50x70 cm nedanför däcket som ska bli en rabatt. Läget är soligt och varmt fram till 15 då staketet mot grannen skuggar.
Jag har grävt ur ca 40 cm och tänkte lägga markduk i botten, och sedan lite småsten som dränerar eftersom det är så mkt lera i marken. Sen på med nyköpt jord.
Jag skulle gärna vilja ha några kryddor och kanske några fina blommor i rosa/lila. Någon som har tips?
Det är ju en väldigt liten yta, och jag kan inget alls om blommor. Allt jag kan är googlat

så tips om hur man kan kombinera växter utifrån blomningsperiod, höjd, form etc mottages som sagt gärna!
För en liten rabatt med både kryddor och blommor skulle jag plantera följande:
En
kärleksört som blir en fin grön boll under sommaren och härliga rosa blommor långt in på hösten.
Oregano växer snabbt upp i bollform med grönt bladverk, goda att ha i salladen. När den går i blom blommar den i lila på sensommaren och långt in på hösten.
Gräslök som också den blommar i lila om man låter den gå i blom. Men glöm inte att plocka till gräddfilen och sillen först =)
Rödbladig alunrot har ett snyggt mörkt bladverk som blir fint mot det gröna. Rosa blommor på höga stänglar från juli till höst. Finns olika sorter.
Timjan god krydda med fint bladverk och även den går i blom i lila/rosa.
Stäppsalvia eller
kantnepeta blommar i lila hela sommaren och långt in på hösten. Klipper man ner efter första blomningen kan det komma nytt.
Curryört doftar gott och har silvriga blad som kan ge en fin kontrast, blommar dock i gult men det kan man ju klippa bort m man vill... En
Rudbeckia med rosa blommor som står sig hela sommaren och långt in på hösten. Ganska hög men kan bli fin intill kärleksörten exempelvis. Några lökar med
allium som svävar med lila blommor över alltihop i juni. Plantera gärna så att bladen döljs av andra växter eftersom bladen vissnar ner innan den börjat blomma. Det var några tips från mig =)