• Jackie85

Radhustomt, tips och råd tack :)

Ni mer radhus, snälla hjälp mig med lite tips och inspiration till trädgården/uteplatsen...sökt runt på styleroom, men finner inga små radhustomter, utan enbart större trädgårdar. Det jag behöver hjälp med framförallt är framsidan som är en liten "atriumgård" i miniformat på 5x6 meter. Den har västerläge och därav skulle det ju vara trevligt att ha matplats där, skall man köra på stenlagt eller ett mindre altandäck? Hur litet kan ett altandäck vara men samtidigt behålla sin funktion som ett bra altandäck med plats för matbord etc...

• Svar på tråden Radhustomt, tips och råd tack :)
  • Pappa G

Ett trädäck är ju betydligt mer skönt att gå på, och ger en mjukare atmosfär.
    Kravet på storlek är ju lite beroende på val av möbler..

• lotusmamman

Ooo vilken bra tråd - jag skulle också vilja ha inspiration till en liten radhusträdgård! Här måste ju finnas fler radhusägare här!

Vi tänkte också anlägga altan och det blir absolut trädäck. Skönt att gå på precis som Pappa G skriver och så tycker jag det är fint. Problemet är hur resten av trädgården ska se ut... =D

Besök min blogg! lotusmamma.se/
  • Diablo

Hur vill du ha det? Vad gillar du?
    Man kan göra ett altandäck, du kan välja något snyggt träslag, kanske fläska på med någon större marksten utanför. Ett par stora krukor med klipt buxbom eller varför inte ett olivträd? Krukor är bra för då kan du få in lite grönska men ändå flytta dem och få det lite föränderligt.

Personligen gillar jag natursten, gillar inte trädäck, lätt att få stickor i fötterna och jag gillar inte att man använder impregnerat trä, det är gift som jag inte vill utsätta mig och min familj för.

Ett tips är att vara noga med underarbetet, glöm inte markduk om du ska göra ett däck eller om du lägger marksten.      

Har man tur behöver man inget vett!
  • MoonFlight

Vi ska göra om och tänkte göra trädäck ca 2 m ut (så man får plats med bord) och en trapp vid dörren och så sten på resten.

• salta katten

åh en perfa tråd Cool köpte radhus i augusti förra året och ska nu börja ta tag i trädgården

• Jondin

Vi håller precis på att göra om vår lilla radhustomt som vi flyttat till förra vintern. Vi har tagit bort gamla, ojämna stenplattor med massor av ogräs, lagt markduk och håller nu på att bygga ett L-format trädäck.

Idag har jag, inte helt utan svordomar, grävt ur en yta på ca 2,50x70 cm nedanför däcket som ska bli en rabatt. Läget är soligt och varmt fram till 15 då staketet mot grannen skuggar.

Jag har grävt ur ca 40 cm och tänkte lägga markduk i botten, och sedan lite småsten som dränerar eftersom det är så mkt lera i marken. Sen på med nyköpt jord.

Jag skulle gärna vilja ha några kryddor och kanske några fina blommor i rosa/lila. Någon som har tips?

Det är ju en väldigt liten yta, och jag kan inget alls om blommor. Allt jag kan är googlat så tips om hur man kan kombinera växter utifrån blomningsperiod, höjd, form etc mottages som sagt gärna!

• Looloo97
    Jondin skrev 2012-05-19 21:17:48 följande:
    Vi håller precis på att göra om vår lilla radhustomt som vi flyttat till förra vintern. Vi har tagit bort gamla, ojämna stenplattor med massor av ogräs, lagt markduk och håller nu på att bygga ett L-format trädäck.

Idag har jag, inte helt utan svordomar, grävt ur en yta på ca 2,50x70 cm nedanför däcket som ska bli en rabatt. Läget är soligt och varmt fram till 15 då staketet mot grannen skuggar.

Jag har grävt ur ca 40 cm och tänkte lägga markduk i botten, och sedan lite småsten som dränerar eftersom det är så mkt lera i marken. Sen på med nyköpt jord.

Jag skulle gärna vilja ha några kryddor och kanske några fina blommor i rosa/lila. Någon som har tips?

Det är ju en väldigt liten yta, och jag kan inget alls om blommor. Allt jag kan är googlat så tips om hur man kan kombinera växter utifrån blomningsperiod, höjd, form etc mottages som sagt gärna!
    För en liten rabatt med både kryddor och blommor skulle jag plantera följande:
    En kärleksört som blir en fin grön boll under sommaren och härliga rosa blommor långt in på hösten. Oregano växer snabbt upp i bollform med grönt bladverk, goda att ha i salladen. När den går i blom blommar den i lila på sensommaren och långt in på hösten.  Gräslök som också den blommar i lila om man låter den gå i blom. Men glöm inte att plocka till gräddfilen och sillen först =) Rödbladig alunrot har ett snyggt mörkt bladverk som blir fint mot det gröna. Rosa blommor på höga stänglar från juli till höst. Finns olika sorter. Timjan god krydda med fint bladverk och även den går i blom i lila/rosa. Stäppsalvia eller kantnepeta blommar i lila hela sommaren och långt in på hösten. Klipper man ner efter första blomningen kan det komma nytt. Curryört doftar gott och har silvriga blad som kan ge en fin kontrast, blommar dock i gult men det kan man ju klippa bort m man vill... En Rudbeckia med rosa blommor som står sig hela sommaren och långt in på hösten. Ganska hög men kan bli fin intill kärleksörten exempelvis. Några lökar med allium som svävar med lila blommor över alltihop i juni. Plantera gärna så att bladen döljs av andra växter eftersom bladen vissnar ner innan den börjat blomma. Det var några tips från mig =)
  • Nyfikenpådetmesta

Vi bodde i radhus tidigare och trivdes väldigt bra med vår trädgård. Långt ifrån perfekt, men mysig. Något vi lärde oss var att försöka undvika för mycket raka linjer. Radhustomter blir ju rätt lätt fyrkantiga. Vi körde med upphöjda planteringar och svängda rabattkanter för att "mjuka upp". Och så satsade vi på lättskötta växter som hade olika blommingsperiod. Eftersom vi inte är experter på växter så lät vi faktiskt trädgården växa fram under säsong. D.v.s. vi planterade vårblommor på våren och lämnade plats för sommar- och höstblommor som vi sedan planterade när det var dags för blomning. Säkert inte rätt att göra så, men för oss funkade det väldigt bra eftersom det blev mer konkret... (bifogar en bild)

• Jackie85
    Nyfikenpådetmesta skrev 2012-05-25 15:07:37 följande:
    Vi bodde i radhus tidigare och trivdes väldigt bra med vår trädgård. Långt ifrån perfekt, men mysig. Något vi lärde oss var att försöka undvika för mycket raka linjer. Radhustomter blir ju rätt lätt fyrkantiga. Vi körde med upphöjda planteringar och svängda rabattkanter för att "mjuka upp". Och så satsade vi på lättskötta växter som hade olika blommingsperiod. Eftersom vi inte är experter på växter så lät vi faktiskt trädgården växa fram under säsong. D.v.s. vi planterade vårblommor på våren och lämnade plats för sommar- och höstblommor som vi sedan planterade när det var dags för blomning. Säkert inte rätt att göra så, men för oss funkade det väldigt bra eftersom det blev mer konkret... (bifogar en bild)

Jättefint :)
  • Jackie85

Jag gick förbi en monter på IKEA där de hade satt upp ett altandäck med minipool och solstolar och så...kanonfint och jag blev helt såld på idén om en liten pool....tror ni man kan få bygglov för det i ett radhusområde?

• Jondin

Looloo, tack så jättemycket för tipsen! Jag tog med din lista och åkte direkt på plantagen och hittade en hel del av blommorna du tipsade om :) curryört hade jag aldrig ens hört om. Vad kan man göra med den?

Åh, en minipool lät ju häftigt... Hur stor var den?

• SupersurasunkSara

Min kollega gjorde altan av hela gräsmattan hon Grannarna tyckte det blev så snyggt och bra att de gjorde likadant.

Pool, måste man ha bygglov för det??

• Jackie85

Skulle förvåna mig om det inte krävs bygglov. Den som var på IKEA var nog 3x4 m eller något liknande. Det är bara en tanke jag fick när jag såg det, men det kanske hade sätt helknas ut...

Svar på tråden Radhustomt, tips och råd tack :)