• hejdurp

Första arbetsintervjun

Hej! 
    Jag ska på min allra första arbetsintervju någonsin på måndag och jag har absolut inte en aning om vad jag ska göra.
    Det är så att ett företag som jag inte hade sökt till ringde upp mig och ville att jag skulle komma. De hade sett mig på arbetsförmedlingens sida, jag blev alltså efterfrågad. 

Saken är den att jag inte fick någon information om vad företaget hette osv. bara det att de sysslar med marknadsföring. Så jag kan inte ta reda på någon information om företaget alls. Något som jag har hört att man ska göra.

Så jag har ett par frågor.
    Går det att gå dit utan att kunna något om företaget?
    Ska jag berätta för intervjuaren att jag aldrig varit på en intervju förr?
    Hur många referenser bör jag ta med mig?

Sedan har jag ett par frågor ang. klädsel.
    Eftersom jag inte har någon info om företaget vet jag inte deras klädkod, så vad ska jag ha på mig? 
    De enda skor jag har i min garderob är converse, klackskor på 14cm och uggs. Skulle något av dessa fungera?

Tack på förhand.  

• Svar på tråden Första arbetsintervjun
  • Elaifiknow

Du skriver att du ska på intervju på måndag. Då måste du ha fått en adress och ett telefonnummer, Googla (eller kolla på hitta.se) och se vad du får för svar, förmodligen kommer namnet på företaget upp. Googla fram företagets hemsida, läs på.

Klart du kan berätta att det är din försa intervju, givet att det är relevant. T ex om du blir nervös och inte vet vad du ska svara på en fråga, så kan du säga "Oj, ursäkta! Jag är så nervös, det här är min första intervju". Typ. Annars ser jag ingen mening med att berätta det.

Ta med dig två referenser. Prata med referenserna innan, så de vet att de kommer att bli uppringda.

Klä dig så som du känner dig bekväm; "hel och ren".

Svar på tråden Första arbetsintervjun