• Anonym

Vad är det för fel på att äta fläskfärs?

Vi köpte billig färs på Ica häromdagen, det var blandfärs (50/50 nöt/fläsk) och vi fick 2 kg för 29 kr (kort datum).  Själv äter jag inte kött och inte heller det äldsta barnet, men de övriga äter och nu har vi flera billiga maträtter i frysen. Vi lagade till allt och gjorde köttfärssås, köttbullar och köttfärslimpa som vi frös in.

Nu idag så nämnde jag för en kompis nåt om att vi lagat en massa mat igår och när hon fick höra att det var blandfärs så dumförklarade hon mig, det kunde man ju inte äta!
    Jag är vegetarian själv, men trodde att om man äter julskinka så kan man väl lika gärna fläskfärs, eller?

• Svar på tråden Vad är det för fel på att äta fläskfärs?
  • Pappa G

Vad menade hon då??

Man kan väl äta såväl fläskfärs som nötfärs och blandningar..

Köttbullar, köttfärssås och liknande är väl många barns favorit..

• Anonym
    Pappa G skrev 2012-02-24 14:30:05 följande:
    Vad menade hon då??

Man kan väl äta såväl fläskfärs som nötfärs och blandningar..

Köttbullar, köttfärssås och liknande är väl många barns favorit..
    Hon tyckte det var dålig mat, typ en fattigmansversion av nötfärs..och det är inte första gången jag hört det, läste det så sent som idag i en tråd här på FL att fläskfärs inte var "riktig" köttfärs...
  • Pappa G

Men nu var det ju blandfärs du hade köpt.....

Olika råvara fungerar olika bra till olika maträtter.
    Köttbullar och köttfärslimpa lagar man då traditionellt INTE på nötfärs, utan de blir godast på blandfärs.
    Ska man laga ex. kålpudding är fläskfärs det absolut bästa.

Det låter som om kompisen inte kan särskilt mycket om matlagning..

• elina87a

Men strunta i det! Herregud, jag och sambon köper oftast fläskfärs för det är billigare. Tycker inte det smakar någon skillnad än köttfärs.

• neeext

Fläskfärs är sååå vidrigt! Har under flera år alltid köpt nötfärs hem, men när jag för inte så länge sedan hälsade på en vän så bjöds det på spaghetti och köttfärssås (fläskfärs) . Mina kräkreflexer reagerade rätt starkt.
    Aldrig mer fläskfärs!

• Anonym (jodå)

Enbart fläsfärs är inte gott men när fläsk och nöt blandas är det helt ok. Och det är ju faktiskt billigare. Nöt vinner dock smakmässigt =).

• Butterscotch

Blandfärs till vissa rätter, t ex köttbullar, funkar väl bra även om jag själv föredrar nötfärs. Ren fläskfärs tycker jag inte om, men det är ju en smaksak. Att jag tycker om/inte tycker om något betyder inte att andra måste tycka likadant.

• Khaleesi

Tja, är man muslim så är det väl fel. Annars är ju fläskfärs som vilket kött som helst. Nöt och fläsk passar ju till olika maträtter, helt enkelt.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
Svar på tråden Vad är det för fel på att äta fläskfärs?