• Madame Hoffa

    Ersättning från försäkringsbolag?

    Jag har lite funderingar över det här med försäkringsbolag och olika ersättningar.

    Jag fick nyligen veta att man kan få ersättning för något som kallas medisinsk invaliditet, vid tex borttagning av äggledare. 

    Jag har själv opererat bort min ena äggledare efter att ha haft två stycken utomkvedeshavandeskap, men mitt försäkringsbolag, Folksam, säger att det inte gäller om man inte har fått en diagnos så som cancer etc.
    De jag har hört som fått ersättning säger att det endast är från Trygg Hansa man kan få denna ersättning, men är det någon som vet om det finns något liknande inom Folksam? Jag har hemförsäkringen där. Eller om man kan få någon ersättning för ärrbildnad, då jag har massor av ärr på magen.

    När jag fick mitt första x så hade jag Trygg Hansa, men då opererade jag ju inte bort äggledaren, däremot fick jag ju en del komplikationer och ärr.

    Blir kanske lite rörigt nu, men kan man alltså gå tillbaka till ett tidigare försäkringsbolag som man har sagt upp och få ersättning därifrån i efterhand? 


  • Svar på tråden Ersättning från försäkringsbolag?
  • Dr to be

    Det tror jag tyvärr inte att du kan göra. Jag är försäkrad via trygghansa och fick ersättning av dem när jag förlorade min äggledare pga ett x. De räknade de som 5% medicinsk invaliditet... Trodde de flesta försäkringsbolag gjorde det.... :-/

  • melea

    Är detta sjukförsäkring, eller olycksfall? Jag ska opereras för x på måndag om det inte blir akut nu i helgen.

  • Dr to be

    Jag var/är fortfarande försäkrad via trygg hansas barnförsäkring. Tror det är både sjukdoms-och olycksfall....

  • Madame Hoffa

    Tror att det beror helt på vilket försäkringsbolag du har.
    Jag har olycksfallförsäkring via Folksam, och där gäller det inte.
    De säger att man antingen ska ha barnförsäkring eller extra tillagd sjukdomsförsäkring. Verkar väldigt olika för olika bolag....  


Svar på tråden Ersättning från försäkringsbolag?