• Louise 551

Män utsatta för våld

Jag är en student vid Lunds Universitet som just nu genomför en studie om våld i nära relation med fokus på männen som blir utsatta. 

Jag söker efter män som har erfarenheter av att ha blivit utsatta för någon forma av våld, fysiskt eller psykiskt. Det kan röra sig om makt, kontroll, dominans, mobbning, kränkande behandling, slag, knuffar osv.

Du får gärna maila mig på: Lo.Hellgren@gmail.com

Känner du någon med dessa erfarenheter får du gärna vidarebefordra denna information.

Du kan vara helt anonym!
    Maila gärna så kan jag berätta mer om studien och dess syfte.

Det vore mycket intressant och värdefullt att få kontakt med dig!

student
  • Svar på tråden Män utsatta för våld
  • AlreadyBurning

Ja det krävs ju inte en Petri H. Lundén, The Cardigans otrevlige maneger-hjärna för att se att detta förekommer i en enorm utstreckning i alla kulturer över hela jorden. Kvinnor har en tendens att vara kontrolerande i förhållande, samt gärna bitchslapa, knuffa putta osv. sina män. Det sker ju även offentligt överallt. Men det ses ju verkligen på ett annat sett.

Meningen var inte att hoppa på kvinnor. Känn er inte påhoppade bara för ert kön i min post. Jag drar inte alla kvinnor över en kam jag bara konstaterade ett faktum.

Cuz of his attitude, and first time I read it I actully tought he ate someones hat.
  • AlreadyBurning
    AlreadyBurning skrev 2012-02-24 19:34:19 följande:
    Ja det krävs ju inte en Petri H. Lundén, The Cardigans otrevlige manager-hjärna för att se att detta förekommer i en enorm utstreckning i alla kulturer över hela jorden. Kvinnor har en tendens att vara kontrolerande i förhållande, samt gärna bitchslapa, knuffa putta osv. sina män. Det sker ju även offentligt överallt. Men det ses ju verkligen på ett annat sett.

Meningen var inte att hoppa på kvinnor. Känn er inte påhoppade bara för ert kön i min post. Jag drar inte alla kvinnor över en kam jag bara konstaterade ett faktum.
    ..ska det vara!
    Cuz of his attitude, and first time I read it I actully tought he ate someones hat.
  • Anonym (Polis)

Hej.
    Jag har träffat på några men inte många för de vågar aldrig anmäla dels så är de i normaliserings spiralen precis som alla som lever länge med en kontrollerande människa dels så skäms de för att de är män.

Jag har bara träffat en som anmälde och han blev ej trodd i TR!!! Vilket var konstigt då han hade mkt konkreta bevis.

En annan hittade vi vandrande på stadens gator med jämna mellanrum då han blivit misshandlad av sin fru men han vågade aldrig anmäla, henne grep vi dock med jämna mellanrum då hon kunde bli våldsam när hon drack även mot oss så hon har en del våldsamt motstånd på sig i brottsregistret.

Jag föreslår att du ringer till olika polismyndigheter och frågar om de kan göra utdrag från RaR systemet jag tror det finns en kod för just inomhusvåld där kvinna slår man det finns iaf en speciell kod för man som slår kvinna i nära relation.

• villhaenliten

Den lilla forskning som finns på området, tyder på att män sällan utsätts för grovt våld i en nära relation, men att ringare våld och framför allt psykiskt våld eller andra förtryck, är mycket vanligare än vad man tidigare har trott. Minst lika vanligt som det omvända (att kvinnor utsätts) och oberoende av om det handlar om samkönade relationer eller tvåkönade.

Det kan handla om partners som slåss, är extremt svartsjuka, kör med känslomässig utpressning eller (utan anledning) hotar med att ta barnen ifrån honom, etc etc. Relativt vanligt är också hot om självmord. Vanligare än att partnern hotar mannen i sig, verkar det som. Möjligen kan detta ha med könsroller och olika (fysiska) styrkeförhållanden att göra. Dvs istället för att hota med att döda honom, hotar hon (eller han) istället med att ta livet av sig. 

• villhaenliten

Tillägg: Givetvis mår de män som utsätts för detta, lika dåligt som kvinnor som utsätts för dylikt våld eller förtryck. Men mörkertalet är stort eftersom (gissningsvis?) färre män söker hjälp.

Svar på tråden Män utsatta för våld