• HonSomVet

Måla om väggar, tak och inredning, vilken vita nyans är bäst?

Jag ska måla om lite hemma. I dagsläget är lägenheten ganska sliten och väggarna och listerna runt dörrarna verkar vara ommålade i omgångar och dessutom i olika vita nyanser.

Jag har en del vita möbler från Ikea och har noterat att de är den s.k. nyansen "äggskalsvitt". Väggarna är i en mycket kallare vit nyans i dagsläget, och ja, hyllorna ser gulaktiga ut i jämförelse.

Och nu velar jag. Vitt med grå brytning går bort, då Ikea-möblerna har en gulaktig ton.

Jag har en ganska mörk lägenhet med sol endast på förmiddagarna. Och när jag sitter här och ser på dörrkarmarna som är målade i äggskalsvitt och väggen som är målad i vitt, ser det äggskaplsvita mycket mörkare ut i skugga. Det är ju en nackdel. Jag vill att lägenheten ska vara så ljus som möjligt och färgen på väggarna ska absolut inte mörka mer.

Så vad attan väljer jag egentligen? Vit utan brytning eller mycket lite brytning och målar möblerna i samma färg och så får Ikea-möblerna leva sitt eget liv? Eller allt i äggskalsvitt? Det kanske inte blir så mörkt ändå, när det väl är klart?

Gud så svårt! Hjälp mig!

• Svar på tråden Måla om väggar, tak och inredning, vilken vita nyans är bäst?
  • Pappa G

Den vita färg som finns i standardburkarna är något bruten redan från fabrik.
    Ett förslag är väl att du köper en mindre burk och testmålar och ser vad du tycker.

• HonSomVet
    Pappa G skrev 2012-02-24 17:40:01 följande:
    Den vita färg som finns i standardburkarna är något bruten redan från fabrik.
    Ett förslag är väl att du köper en mindre burk och testmålar och ser vad du tycker.
    Ja man tycker ju att jag kunde varit så smart redan idag, men jag tog bara hem lite färgprovet. Tänkte inte det skulle vara så svårt.

Men rent generellt, tenderar det att bli mörkare om man väljer "äggskalsvitt"?
  • Pappa G

Jag undviker ju gärna gulare nyanser därför att vitt har en förmåga att gå däråt ändå med hjälp av solen och vår ofta glödljusfärgade belysning.
    Men det där med färg är så mycket smak och tycke..

På de olika delarna i ett rum används ju också ofta olika blankhet på färgen, vilket också kan påverka.
    Takfärg i ett normalrum är ju helmatt, men listverk är ju ofta i halvblank typ.  

• HonSomVet

Det lutar nog år den vita som är mer skarp. Jag sitter här och ser på dörrkarmen som är målad i den gulare nyansen och den känns mycket mörkare än väggen nu när jag sitter här med ganska svag belysning.

Jo, vet det är olika glans och olika färg för möbler och väggar/tak. Så det är inga problem. Det är mest färgen jag velar eller velade med.

Det vitaste färgprovet jag har med mig hem nu påminner mycket om den vita färg som är på väggarna idag, så det får nog bli samma.

Måste man förresten ha olika takfärg i vardagsrum och kök? Jag tänker att det är mer "smuts" som fastnar i köket i taket. Jag har dessutom ingen köksfläkt pga gammal lägenhet och då kanske det ställs ännu större krav?

Tjejen som bodde här innan målade om väggen ovanför spisen med en färg som lossnar när man tvättar med vatten. Hon kunde lika gärna använt vattenfärg...

• Fingal80

Standard på snickerier (lister, fönster osv) är 0502-y. Tippar på att det är den vita ikea kör på sitt vita sortiment men det går ju kolla med ett färgprov/scanner.

Det kan ju bli läckert att blanda flera olika vita om man gillar vitt så pass att allt i inredningen går i vitt. Är inredningen mer varierad så hade jag valt 0502-y som bas.

• HonSomVet
    Fingal80 skrev 2012-02-24 18:53:06 följande:
    Standard på snickerier (lister, fönster osv) är 0502-y. Tippar på att det är den vita ikea kör på sitt vita sortiment men det går ju kolla med ett färgprov/scanner.
    Det kan ju bli läckert att blanda flera olika vita om man gillar vitt så pass att allt i inredningen går i vitt. Är inredningen mer varierad så hade jag valt 0502-y som bas.
    Det är möjligt. Men det är den som kallas "äggskalsvitt" på mitt färgprov. Även den färg som dörrkarmen är målad i, medan väggen är målad i en vitare nyans. Dörrkarmen ser mycket mörkare ut än väggen när det börjar skymma och är mörkt = det borde bli lite samma effekt på hela väggen känner jag.

Jag bor litet så jag vill verkligen inte på något sätt mörka ner det mer än det redan är.
  • Fingal80

Låter som hon använt vattenlöslig färg. Ja det brukar vara en annan takfärg i kök samt badrum, ska du måla om i köket så se till att göra rent från ev fett först så färgen fäster bra. Ta ett snack med dem i färgaffären så hjälper dem dig.

• HonSomVet

Ja jag vet inte vad det var för färg, men kass var den i alla fall.

Jo, jag ska prata med dem, det blir nog säkert bra till slut. Till köket tänkte jag nog ta en färg som är lite mer äggskalsvit dock, blir så fort skitigt med en väldigt vit färg där, dessutom matchar den färgen skåpsluckorna bäst. Håhåjaja, det är en hel vetenskap detta.

• Sorbus

De små lapparna man får i färgaffären kan vara lite missvisande. Vi valde en vit nyans som skulle vara samma som innerdörren med foder  när man jämförde med lappen, men när det väl var målat skiljde det sig ändå. Testburkar är bra, tänk bara på att måla tillräckligt många lager så inte underfärgen skiner igenom, och att färgen bredvid påverkar hur du uppfattar färgen = inte så bra idé att måla upp jättesmå fält alldeles bredvid varandra för då uppfattar du sannolikt färgen annorlunda än när den väl är ensam på hela väggen

Googla så hittar du många diskussioner om vilken vit man ska välja. Kritvit kan lätt uppfattas som kall och steril, vita färger som bryts i gult eller rött ger ett varmare intryck. Sedan beror det på ljuset i rummet ifråga också, det är skillnad på ett soligt rum som vetter mot söder och ett mörkare rum som vetter mot norr (www.beckers.se/om-oss/press1/Fargstarkt/)

Fast när man väl målat och klämt in alla möbler och inredningsprylar är det inte sagt att man märker så stor skillnad ändå. Jag läste om olika vita toner när vi skulle måla om, och sedan blev jag jättetrött och tog den standardvita som alla färgaffärer kör med. Och det blev bra, jag tycker inte vi har "fel" vit nu. Det är inte bara färgen på väggen som spelar roll för hur rummet uppfattas, det är ju allt annat, golvet, möblerna, den övriga inredningen, belysningen, osv.

• HonSomVet

Jag har kommit fram till att badrummet är målat i s.k. äggskalsvitt och det går väldigt mycket bort... Ser ju ljusgult ut. Kan säkerligen bero på ljuset delvis också, men nee.

Svar på tråden Måla om väggar, tak och inredning, vilken vita nyans är bäst?