Måla om väggar, tak och inredning, vilken vita nyans är bäst?
Jag ska måla om lite hemma. I dagsläget är lägenheten ganska sliten och väggarna och listerna runt dörrarna verkar vara ommålade i omgångar och dessutom i olika vita nyanser.
Jag har en del vita möbler från Ikea och har noterat att de är den s.k. nyansen "äggskalsvitt". Väggarna är i en mycket kallare vit nyans i dagsläget, och ja, hyllorna ser gulaktiga ut i jämförelse.
Och nu velar jag. Vitt med grå brytning går bort, då Ikea-möblerna har en gulaktig ton.
Jag har en ganska mörk lägenhet med sol endast på förmiddagarna. Och när jag sitter här och ser på dörrkarmarna som är målade i äggskalsvitt och väggen som är målad i vitt, ser det äggskaplsvita mycket mörkare ut i skugga. Det är ju en nackdel. Jag vill att lägenheten ska vara så ljus som möjligt och färgen på väggarna ska absolut inte mörka mer.
Så vad attan väljer jag egentligen? Vit utan brytning eller mycket lite brytning och målar möblerna i samma färg och så får Ikea-möblerna leva sitt eget liv? Eller allt i äggskalsvitt? Det kanske inte blir så mörkt ändå, när det väl är klart?
Gud så svårt! Hjälp mig!