• pindile

plötsliga blödningar efter halvår med hormonspiral?

Har haft hormonspiral sedan augusti som behandlig av min endometrios. Jag blödde lite första månaden men sen ett halvår har jag inte haft en enda blödning och ingen värk. Utan spiralen så blödde jag månaden runt och hade hemska smärtor. Ju mer jag blödde desto sjukare blev jag av min endo. Har haft det fantastiskt dessa månader utan värk och blödningar. 
    I två månader har jag till och från haft ont i brösten och det kliar i bröstvårtorna. Jag har inte haft dessa besvär alls under tiden med spiralen. För tre dagar sen började jag blöda, inte jättemkt men färskt blod varje dag. Det håller på än och nu har jag börjat få värk dessutom.......

Vad kan nu detta bero på? man brukar ju blöda i början av behandlingen vet jag  men när man varit stabil ska det väl inte bli så här så plötsligt?

Jag är rädd att spiralen hamnat snett el nåt konstigt, va kan det annars vara.....?
    ska ringa gyn på måndag om det inte gått över       

• Svar på tråden plötsliga blödningar efter halvår med hormonspiral?
  • Philippa

I fass står det:

Kontakta läkare/barnmorska om något av följande inträffar:

du kan inte längre känna trådarna

du kan känna inläggets nedre del

du tror att du kan vara gravid

du har ihållande buksmärta, feber eller onormal flytning

du eller din partner känner smärta eller obehag under samlag

du får plötsliga förändringar av ditt blödningsmönster (t.ex. om du normalt brukar ha liten eller ingen menstruationsblödning och du istället börjar få ihållande blödning eller smärta eller börjar blöda kraftigt).

• pindile
    Philippa skrev 2012-02-24 18:15:46 följande:
    I fass står det:

Kontakta läkare/barnmorska om något av följande inträffar:

du kan inte längre känna trådarna

du kan känna inläggets nedre del

du tror att du kan vara gravid

du har ihållande buksmärta, feber eller onormal flytning

du eller din partner känner smärta eller obehag under samlag

du får plötsliga förändringar av ditt blödningsmönster (t.ex. om du normalt brukar ha liten eller ingen menstruationsblödning och du istället börjar få ihållande blödning eller smärta eller börjar blöda kraftigt).

tack för tipsen!
    ja då får jag nog ringa på måndag. Jag har mer o mer ont, blöder, sist vi hade samlag så kände både jag och han en smärta och det konstiga var att det satt på vänstra sidan, typ vid äggledaren. Där sitter ju inte spiralen liksom? Har aldrig kännt efter trådarna så jag kan ju inte jämföra med nåt........ 
  • Philippa
    pindile skrev 2012-02-24 18:21:44 följande:
    tack för tipsen!
    ja då får jag nog ringa på måndag. Jag har mer o mer ont, blöder, sist vi hade samlag så kände både jag och han en smärta och det konstiga var att det satt på vänstra sidan, typ vid äggledaren. Där sitter ju inte spiralen liksom? Har aldrig kännt efter trådarna så jag kan ju inte jämföra med nåt........ 

Ja, du får nog ringa... blir det värre i helgen får du nog ringa akut....
  • pindile
    Philippa skrev 2012-02-24 18:25:06 följande:

Ja, du får nog ringa... blir det värre i helgen får du nog ringa akut....

ja jag tror också att det verkar bäst.....nåt stämmer ju inte det känns....:(
  • Callan

Jag var blödningsfri ett år, blödde sedan lite då och då under knappt ett halvår för att sedan vara blödningsfri igen.
    BM sa att det kunde vara så när jag ringde. 

• pindile
    Callan skrev 2012-02-24 21:29:59 följande:
    Jag var blödningsfri ett år, blödde sedan lite då och då under knappt ett halvår för att sedan vara blödningsfri igen.
    BM sa att det kunde vara så när jag ringde. 
    mm, det kan jag tänka mig. Men jag blir ju orolig pga att jag känner igen mönstret. Innan jag fick spiralen var jag ganska sjuk av min endometrios och jag blödde just som nu, lite grann hela tiden. Och värken tilltar mer och mer. Jag har ont på ena sidan vid äggledaren och det är där min endo brukar växa som mest när jag blöder....:(    Så jag vill ju inte blöda alls, det är själva tanken med min behandling. Är lite orolig nu att det inte ska sluta, jag åt minipiller ett tag. Funkade jättebra ett par månader med sen plötsligt så började det såhär och slutade aldrig utan blev värre o värre.......e rädd att samma sak händer nu.....:(
  • gumzan

Jag satt en in en Mirena hormonspiral på efterkontrollen i juni -11. Blödde det vanliga 2-3 månder sen uppehåll.Men när mensen satte igång på riktigt efter amningen ¨så har den krabbat hela tiden. Blöder 3v på en månad. I januari fick jag så j-kla kramp i magen/ underlivet men trodde det var tok mensvärk. Iallafall idag skulle jag ta ut f-nskapet för jag orkar inte mer. Tror du BM hittade trådarna??? NEJ DÅ!! 

Så nu blir det UL och läkarbesök, fy fan vad jag är förbannad på BMorskorna som hyllar detta preventivmedel, det funkar ju så bra för dem som de funkar på?! VILKA ÄR DET?? 1 på 10000 eller, Nu är jag så sjukt orolig att värken inte var mensvärk utan att spiralen har gjort mig illa på riktigtRynkar på näsan 

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra
  • tina03

Jag har haft min mirena sen feb 2011. fram till november hade jag väldigt oregelbundna blödningar, det kunde gå 6-7 veckor mellan för att sen blöda i 3 veckor. helt normalt. nu är det 4 månader sedan jag hade mens sist så det verkar som om att kroppen har kommit i balans nu.

• pindile

fick en akuttid idag för smärtan blev bara värre o värre....jag har två cystor på höger sida på ca tre cm vardera. Dessa är ju så svullna och trycker och drar troligen i mina sammanväxtningar som jag har pga endometriosen. Just nu verkar inte hormonerna i spiralen vara tillräckliga för mig så jag har fått tabletter med gulekroppshormon som ska göra att det lungnar ner sig. Jag får ju inte blöda , för jag blir snabbt väldigt dålig om jag blöder och min endo blir värre och värre då.....

hoppas nu att detta ska funka, har en besökstid igen om tre veckor..... 

Svar på tråden plötsliga blödningar efter halvår med hormonspiral?