• MoaElis

Stockholm vs. Falun?

Jag ska förmodligen flytta nästa år, ska gå en utbildning & det finns en i Stockholm men en ännu bättre i Falun... Tror jag åtminstonde, svårt att veta. Men jag har alltid velat flytta till Stockholm, verkar liksom roligt att bo där... Känns som det händer mer där. Bor i en liten stad nu & det skulle också vara roligt med något större. Falun låter så tråkigt! Men jag kanske har fått helt fel uppfattning? Ni som bor i dom städerna får gärna berätta hur det är att bo där!

• Svar på tråden Stockholm vs. Falun?
  • Elaifiknow

Jag bor i Stockholm. Huruvida det "händer" mer här eller inte, det avgör du - det är ju du som får saker att hända. Tänk på att det kan vara smått omöjligt att få lägenhet här, ja även om du söker i andra hand. Står du i bostadskön eller planerar du att köpa en lägenhet?

• MoaElis
    Elaifiknow skrev 2012-02-24 18:19:48 följande:
    Jag bor i Stockholm. Huruvida det "händer" mer här eller inte, det avgör du - det är ju du som får saker att hända. Tänk på att det kan vara smått omöjligt att få lägenhet här, ja även om du söker i andra hand. Står du i bostadskön eller planerar du att köpa en lägenhet?
    Ja, men det känns som det finns mer att göra där.. Inte tänkt så långt som vart jag ska bo. I första hand ska jag nog söka skolan i falun, då jag tror den utbildningen är bättre...
  • Elaifiknow

Då är mitt bästa tips: Tänk på hur du ska bo! Ställ dig i kö redan nu, helst igår. Tänk inte "Det löser sig när jag väl är på plats". För det gör det inte. Jag har så många bekanta från andra delar av landet som tänkt så, men som sedan var "tvugna" att köpa en lägenhet för att ha någonstans att bo.

• Marilyn

Jag är uppvuxen i Sthlm och bor nu i Falun sedan 2003. Kan säkert kalla mig partisk. Både min syster och mina föräldrar har flytta hit från Sthlm.

När jag flyttade från Sthlm 2003 för att plugga gjorde jag det mest för att jag ville ha en egen lgh. Det fanns inte en suck att få en i Sthlm, trots att jag då stått i bostadskö i 14 år. Jag var trött på stress, på folket, på att köa överallt, på att behöva stå på ena sidan i rulltrappan etc, på att vara rädd när jag åkte hem med tunnelbanan. I Falun finns det lgh att få tag på, tror att det fortf är bostadsgaranti om du kommer in på en utbildning på högskolan. Annars är ett tips att registrera dig på tex Kopparstaden och börja samla poäng redan nu. Finns flera fastighetsägare som du kan kolla.

I Falun finns allt jag behöver, en affär av varje. Vill man ha lite miljöombyte finns även Borlänge med lite affärer i. Sen tar det ju inte lång tid med tåg till Sthlm. När jag flyttade fanns det mer krogar än vad det gör nu. Kåren låg då uppe vid högskolan. Den ligger numera på stan och jag vet inte hur bra den är. Då var den bra (träffade min man där)!

Självklart är utbildningen superviktig, men jag tycker att läget och om du kommer att trivas också är viktigt. Det som kan vara positivt för Falun är att många kommer utifrån och därför också behöver nya vänner. I Sthlm är det ofta så att man redan har en bekantskapskrets och inte anstränger sig lika mycket för att få nya kompisar. Det är mycket lättare att få lgh. Negativt (??) med Falun är att det inte är lika stort och inte lika många bra uteställen.

Svarar gärna på fler frågor om du har några! Lycka till! 

• MoaElis

Tack för svaren! Är inte mycket för köer,osv.. Så jag vet inte riktigt, kanske inte skulle trivas i stockholm trots allt..

• Mrs Green

Som infödd stockholmare tycker jag att det mesta är bra här Men jag skulle nog inte flytta hit för att plugga, dels för att det är så otroligt svårt att hitta en bostad inom rimligt pendlingsavstånd och dels för att jag inte tror att studentlivet är lika bra eftersom de flesta som pluggar här kommer härifrån och har kvar sin gamla bekantskapskrets och kanske inte är lika intresserade av att hitta nya kompisar.

Svar på tråden Stockholm vs. Falun?