• fjäril

Ohyra! Vad kan det vara!?! *bild*

Har nyligen flyttat till en lägenhet och nu har jag upptäckt att vi inte är ensamma. Vi delar lägenheten med äckliga små skalbaggar. De är rödbruna med svart huvud och runda i formen, kanske 5 mm långa. Någon som känner igen och vet vad de är för sort? Har hittat dessa i sovrummet, klädkammaren, köket och hallen.

Har googlat och tittat på anticimex, men hittar inga som liknar våra baggar. 

Jag har även fått bett på underbenen. Kan det vara dom? Usch det är så äckligt!!!

Kvartersvärden var här innan han gick hem och tog en bagge. Han konstaterade att det inte rörde sig om vägglöss. 

Får se vad anticimex säger på måndag. Vill inte vara här hela helgen med de äckliga odjuren, men samtidigt vill man ju inte riskera att dra med sig dom hem till någon annan. 

• Svar på tråden Ohyra! Vad kan det vara!?! *bild*
  • BookLady

Pälsängerbagge . Kolla efter små slingriga larver också. Sen blir de såna där baggar. Göm alla fina ylle och sidenkläder i frysen eller i tätslutande påsar. Städa. Lägg ut cederträkulor eller droppa cederträolja på hyllor och i skåp.

• fjäril

åh fy, befarade att det skulle vara pälsänger. Vad jag förstår ska de ju inte smaska på människor..? 

• caroline88

Kollat på anticimex-hemsida? Där har de massa bilder på olika djurx

• VilligaVera

Är det där pälsängrar?
    Shit!

När vi flyttade in i huset märkte vi inget sådant alls.
    När vårat barn var 4 veckor köpte jag en begagnad babysitter. De var i väldigt fint skick och tvättad men jag såg att det kom sådana där skalbaggar från den så jag slängde babysittern.
    Sedan dess har jag sett 3 små skalbaggar. En i vardagsrummet, en på diskbänken och en i badrummet.
    Hittade en pytteliten uttorkat larv i en te-sil i kökslådan också.
    Är supernoga med städning och jag vädrar ofta. Har inget med fjädrar, dun, silke, ull eller liknande.
    Kan det finnas fler än de jag har upptäckt?
    Är livrädd för att de ligger och trycker någonstans för att sedan invadera oss.
    Kan de följa med saker man köper, som i vårat fall babysittern?

• fjäril
    VilligaVera skrev 2012-02-24 21:06:17 följande:
    Är det där pälsängrar?
    Shit!

När vi flyttade in i huset märkte vi inget sådant alls.
    När vårat barn var 4 veckor köpte jag en begagnad babysitter. De var i väldigt fint skick och tvättad men jag såg att det kom sådana där skalbaggar från den så jag slängde babysittern.
    Sedan dess har jag sett 3 små skalbaggar. En i vardagsrummet, en på diskbänken och en i badrummet.
    Hittade en pytteliten uttorkat larv i en te-sil i kökslådan också.
    Är supernoga med städning och jag vädrar ofta. Har inget med fjädrar, dun, silke, ull eller liknande.
    Kan det finnas fler än de jag har upptäckt?
    Är livrädd för att de ligger och trycker någonstans för att sedan invadera oss.
    Kan de följa med saker man köper, som i vårat fall babysittern?
    Läste att de kan kan komma med i begagnade möbler och textielier...
    Spelar tydligen ingen roll om man är hygienisk och har städat enligt anticimex de kan komma ändå, tyvärr! 
  • Miloxan

De kommer utifrån oxå. En saneringsfirma kan spruta hela bostaden. De tycker om att gro under lister och etc.

• Sativa

Tycker också att det ser ut som en pälsänger. De dyker ofta upp i äldre flerfamiljshus där de knallar runt mellan lägenheterna. Jag har stött på dem flera gånger under studenttiden när man hoppade runt mellan andrahandsboenden. De kan ju gnaga sönder kläderna rätt ordentligt (cederträringar som någon nämnde lär hjälpa väldigt bra, men jag har aldrig testat det själv), men jag har aldrig varit med om att de gnager på folk också. Gör de det? Eller kan det vara en allergisk reaktion du har fått? Jag tyckte att det värsta var deras larvstadium. Då är de ganska väl kamouflerade och man upptäckte att de hade invaderat havregrynen först när gröten var på gång i kastrullen. Uuuusch. Kolla alla specerier noga och förvara sedan i tättslutande burkar eller plastpåsar. Städa noga i skafferi och skåp så att det inte ligger en massa gott käk kvar i hörnen. Sen är min upplevelse att de brukar dra sig in till grannen istället. Är man noga när man ska flytta och se till att skaka ur eller tvätta alla kläder och textilier så är det inga problem. Jag har inga pälsängrar inneboende hos mig nuförtiden och jag har aldrig behövt anlita Anticimex. Hoppas att det löser sig för er!

Svar på tråden Ohyra! Vad kan det vara!?! *bild*