• Anonym (mamma)

Vår 7 åring luktar svett ett dygn efter dusch. Normalt? Bör vi söka för detta? Vad ska vi göra

Vår dotter blir 7 år nu i dagarna och har sedan några månader börkat lukta svett när det gått några dagar sedan hon duschade. Nu det sista  har hon luktat efter 1-2 dygn när man luktar nära (i armhålan i princip) inte när man bara står brevid. Är detta normalt?

Nu sist duschade hon noga med ordentligt med tvål i onsdags kväll. Tog på ren t-shirt (alla kläder helt rena så klart), sov sen i endast trosor och till skolan på torsdagen tog hon helt ren t-shirt. Sen torsdag kväll luktade det svett när man luktade i armhålan. (Inte bara stod brevid såsom tex kompisar ju gör). Hon hade haft en vanlig skoldag under torsdagen och ingen idrott eller så. 

Är detta normalt?

Bör vi söka?

Finns det risk för för tidigt pubertet?

Är det farligt att börja med lite anti-perspirant?

Hur ofta tvättar sig era 7 åringar i armhålan?

Hon har inget annat som tyder på begynnande pubertet. Hon är över medel i sin längd men har varit redan sen förlossningen. Inget extremt. Är 126cm tror jag. Inte överviktig inte spinkig väldigt normalsmal i kroppen. Ingenm början till bröst eller behåring.              

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-24 21:01
    Hittade detta från familjeliv nu när jag gogglade på svettlukt + 7 åring:
    www.familjeliv.se/Forum-3-170/m38856915.html

• Svar på tråden Vår 7 åring luktar svett ett dygn efter dusch. Normalt? Bör vi söka för detta? Vad ska vi göra
  • Anonym

En del är tidiga en del är sena what ever låt utvecklingen ha sin gång lixom

• Anonym

Ja, som sagt ganska vanligt. Att tvätta tröjorna lite varmare, använda en bättre tvål (själv kan jag tex nästan bara använda Grummes naturella diskmedel som tvål, får utslag av det mesta annat) och att använda en parfymfri deordorant, tex från Urtekram. Hoppas det löser sig.

Om man har hår i armhålan kan det hjälpa att raka det också. Om jag rakar armhålorna behöver jag inte använda deordorant, men låter jag håret växa är det ett måste. 

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2012-02-24 21:05:53 följande:
    Ja, som sagt ganska vanligt. Att tvätta tröjorna lite varmare, använda en bättre tvål (själv kan jag tex nästan bara använda Grummes naturella diskmedel som tvål, får utslag av det mesta annat) och att använda en parfymfri deordorant, tex från Urtekram. Hoppas det löser sig.

Om man har hår i armhålan kan det hjälpa att raka det också. Om jag rakar armhålorna behöver jag inte använda deordorant, men låter jag håret växa är det ett måste. 

fast hår i armhålan har hon inte. Ja så är det för mig också att jag håller mig fräsch längre om jag är rakad.
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2012-02-24 21:02:20 följande:
    En del är tidiga en del är sena what ever låt utvecklingen ha sin gång lixom
    ja så tänkte vi lite också när en vännina tyckte vi skulle prata med sköterskan på skolan. Vad ska hon göra liksom? Men samtidigt vill vi ju inte att hon ska lukta och kompisarna ska känna nåt så en deo kanske vore bra. Kemikalier får väl barnen i sig ändå av allt annat
  • Nape

Ingen fara, jag har tänkt det som "tidig för-för-pubertet" ungefär. Lite hormoner som far runt i kroppen och ungen luktar skunk. *s*

Kanske duscha oftare och introducera deo.

• Anonym (Jag)

Alla barn/människor har olika lukt och det är helt "naturligt" även om det kan kännas störande med just svettlukt. Mina barn som är 6 år resp 8 år är helt olika. Stora tjejen luktar "skunk" i håret när det är väldigt varmt men annars har hon inte någon besvärande kroppslukt någonstans på kroppen. Min lilla tjej har ganska dålig andedräkt och luktar starkt från underlivet om hon inte tvättar sig varje dag.

Vi tog upp detta med andedräkten hos tandläkaren och fick till svar (efter hon ställt frågor och försäkrat sig om att vi/hon sköter munhygienen som man ska) att det inte finns så mycket att "göra" annat än tex undersöka om hon inte tål tex ost/mjölkprodukter eller hon har nått annat "fel" vad gäller tänder/munhåla. Vi har inte kommit fram till något annat än att hon bara haft "otur" att ha det så, eftersom vi sköter om hennes hygien på samma sätt som andra barnet.

OM ni känner er besvärade eller om barnet gör det - sök läkarråd tex på sjukvårdsupplysningen, googla, eller besök vårdcentral för råd.    

• Anonym (mamma)
    Nape skrev 2012-02-24 21:10:19 följande:
    Ingen fara, jag har tänkt det som "tidig för-för-pubertet" ungefär. Lite hormoner som far runt i kroppen och ungen luktar skunk. *s*

Kanske duscha oftare och introducera deo.
    Duscha oftare är väl knappast att tänka på när hon luktar efter ett dygn. Mer än en gång per dygn ska man väl ändå inte behöva duscha när man är 7 år. Näe här ska införskaffas en mild deo.
  • Anonym

Ja barn kanske får i sig kemikalier men varför påskynda processen med kemikalier under armar nu med att hon kan få sjukdomar av det. Du vet väl att kemikalier på tunn hud kan ge fförödande sjukdomar om vill sig illa. Ge en kemikaliefri deo

• Nape
    Anonym (mamma) skrev 2012-02-24 21:15:43 följande:
    Duscha oftare är väl knappast att tänka på när hon luktar efter ett dygn. Mer än en gång per dygn ska man väl ändå inte behöva duscha när man är 7 år. Näe här ska införskaffas en mild deo.
    Nejdå, absolut inte mer än en gång per dygn. Jag tolkade trådstarten som att hon duschade mer sällan. Eftersom hon börjar lukta efter 1-2 dagar.

Det är nog jag som är snurrig. *ler*
  • Anonym (Washie washie)

Se till att hon tvättar sig under armarna morgon och kväll också, så behöver hon inte duscha oftare och luktar kanske inte lika mycket

Svar på tråden Vår 7 åring luktar svett ett dygn efter dusch. Normalt? Bör vi söka för detta? Vad ska vi göra