• VilligaVera

Köpa mjölk och sojafri ersättning på Apoteket?

Har en liten en som jag misstänker är allergisk mot mjölk och jag vill gärna prova mjölkfri ersättning för att se om han blir av med sina besvär.
    Jag hade extremt mycket allergier som barn och många av dem finns kvar även i vuxen ålder.
    Därför känns det inte orimligt att även han kan ha drabbats.
    Det är främst huden han har problem med men någon gång i veckan har han väldigt ont i magen och vägrar äta.
    Självklart har jag tagit upp det med BVC men de går inte alls på min linje för de tycker att han inte borde öka i vikt och ha ont oftare om han är allergisk mot mjölk.

Med tanke på att sojaallergi finns i släkten vill jag gärna prova en ersättning som är fri från både soja och mjölk.
    Finns det att köpa på Apoteket? Vad heter märket?
    Det är ju en klar fördel om man vet namnet på det man vill köpa

• Svar på tråden Köpa mjölk och sojafri ersättning på Apoteket?
  • FridaKarin

Althera. Fri från mjölkproteion och soja. Finns att köpa på apoteket. Men det är dyrt. Om det visar sig att din son blir bättre så finns Althera på recept. På apoteket tror jag att en burk ligger runt ca 250 kr

Min son äter Althera på recept. Han får 12 burkar i månader för 230 kr 

• VilligaVera

Tack snälla!
    Då ska jag höra efter om de har den på vårat Apotek.

Går det åt samma mängd som med vanlig ersättning?
    Den stora förpackningen Babysemp 1 räcker 3-4 dagar och han äter minst 200 ml ggr 5. 

• FridaKarin
    VilligaVera skrev 2012-02-24 21:56:30 följande:
    Tack snälla!
    Då ska jag höra efter om de har den på vårat Apotek.

Går det åt samma mängd som med vanlig ersättning?
    Den stora förpackningen Babysemp 1 räcker 3-4 dagar och han äter minst 200 ml ggr 5. 
    Ja ca. Det är därför du måste få detta på recept om det verkar hjälpa. Blir ju för dyrt annars.
  • VilligaVera

Okej. Hoppas att de ställer upp på det då

Hur är det med intag av mjölkprodukter för övriga familjemedlemmar?
    Bör man begränsa intaget av dessa under en testperiod?
    Jag ammar inte men vi dricker mjölk och använder tex smör i maten, bregott på smörgåsen osv. 

• FridaKarin

Om du inte ammar så spelar det nog ingen roll vad du äter, det får ju inte din son i sig.

Bara du inte ger mjölk till ditt barn 

• SockerStinn

Se bara upp med mjölk på händerna om ni äter mjölk. Vissa barn reagerar om man tar i en ost och sen i barnet, man behöver tvätta händerna emellan. Men inte så ni behöver utesluta mjölk i hemmet!

Det finns flera olika sorters ersättning, Althera är bara en av dem. Dock smakar Althera bäst eftersom den innehåller laktos, så jag hade helt klart kört på den! Och om den inte finns så kanske Profylac. Men inte Nutramigen, den smakar för j-a illa och får man barnet att acceptera den så går det sen inte att vänja av med när barnet blir större. Jag har just slutat ge det till min 5½ (!!!) åring, har försökt introducera mjölk, vanlig välling, havredryck osv, men det är ju bara Nutran som är gooood . Enl. henne då. 

• VilligaVera

Tack för era svar, men det verkar inte som att vi får prova mjölkfri ersättning.
    Jag var in på apoteket och frågade men de säljer den endast om vi har recept. BVC vill inte skriva ut recept alls.
    Hade ni svårt med det? Alltså att få BVC att skriva ut på recept?
    De har tydligen någon mall med kriterier som barnet ska uppfylla för att få det på recept och då min inte skriker ofta eller kaskadkräks blir det inget recept.
    Han skriker efter maten, har ofta vattniga diarréer, eksem och utslag, mycket torr hud, vägrar maten helt vissa dagar och nu spricker även huden upp och blöder på de värst drabbade områdena.
    Tydligen räcker inte det till för att man ska få prova.
    Sökte här bland trådar på FL och det var ganska nyligen som någon annan också hade blivit nekad att få köpa utan recept så kanske är det något nytt de har börjat med.

• SockerStinn

Oj, låter inte alls bra med huden. Men det låter heller inte typiskt för mjölkallergi. Där brukar utslagen se ut som hormonplitor och huden visserligen bli mycket torr. Men som sandpapper, inte att den spricker. Vad säger bvc om huden? Ni måste få remiss till barnmedicin för det!

Recept för mjölkfri ersättning måste vara nytt. Min tjej hade så klassiska symtom på mjölkallergi att vi blev erbjudna gratis burk från bvc. Varför vet jag inte, jag ammade ju!? Och hon var bara 1 mån. 

• VilligaVera

Huden är som sandpapper. Väldigt strävt. 
    Det började med röda prickar. Väldigt små och väldigt många som flöt ihop i större områden.
    Sedan torkar de ut och då blir det som sandpapper men fortfarande större områden som också är röda.
    Att smörja hjälper inte och nu har det gått så långt att huden spricker upp där det är som värst. Huvud, lår, fötter och överarmar är mest utsatta. Nu väntar jag bara på att hals och bröstkorg ska spricka upp för där är det nära på nu. Massor med upphöjda knottror och huden är lika sträv som en kattunga.
    BVC har tittat på utslagen flera gånger och ger förslag på olika salvor jag ska prova men hittills har jag inte haft någon framgång alls med salvor.
    När vi hade en ersättare för ordinarie BVC- sköterska frågade hon en del om amning och då berättade jag att jag hade siktet inställt på att amma men att det inte blev så av flera olika anledningar. Dels var han så liten att han sondmatades (pyttemängder) och inte orkade kämpa på med sugandet men när han väl orkade fick han så otroligt ont i magen att han bara skrek i flera timmar efteråt. Vet inte om det berodde på att han svalde mycket luft men jobbigt var det och till slut gick jag över till flaska. Började sedan ge ersättning och det gick ju lättare till en början.
    Nu är det någon gång i veckan som han skriker och totalvägrar att äta och med tiden har ju bara utslagen blivit värre. Hon tyckte att det lät som mjölkallergi men ändå inte för då skulle det ha märkts inom en vecka efter födseln för så är det på alla barn.
    Hon som sa så är också den som ger råd när min BVC- sköterska frågar. Den jag har verkar vara rätt så (ursäkta) blåst och okunnig inom sitt område för man får aldrig några klara besked utan hon ska alltid fråga andra om råd.

Att få ett recept på mjölkfritt borde ju inte vara så himla omöjligt tycker jag. Man lär ju ändå märka om det blir bättre eller inte.
    Att ständigt mata med något han inte tål kan ju leda till fler och större problem i framtiden och om ett recept är allt som krävs för att det eventuellt blir bättre och han kan slippa de problemen senare borde det ju inte ligga så långt inne för dem att skriva ut.

Svar på tråden Köpa mjölk och sojafri ersättning på Apoteket?