• Mammatankar

Långresa 2-3 månader med 14-åring?

Var med dottern på treveckors semester förra hösten vilket var helt ljuvligt. Blev i samband med höstlovet, hon missade två veckor av skolan. Hade givetvis fått OK från hennes lärare innan och så här i efterhand kan vi bara konstatera att hon lärde sig mer de veckorna där än hon skulle gjort i skolbänken. (Hon har lätt för språk och matte och har ett genuint intresse av andra kulturer.)

När vi var där träffade vi en dansk pappa som var ute på en tremånadersresa med sin 11-åring. De hade med sig skolböcker och han såg inga problem med frånvaro från skolan. Just där och då blev jag alldeles begaistrad och tänkte att det där skulle jag och min dotter också göra nästa gång.

Nu har hon hunnit bli lite äldre och även om jag fortfarande tror att man som barn/tonåring i slutändan lär sig otroligt mycket på att resa börjar jag bli tveksam. Min plan var att vi skulle åka till latinamerika, resa runt, se och uppleva kulturen. Givetvis ha med skolböcker/schema etc...
    Men nu kommer hon ha hunnit börja åttan, alltså inte så långt kvar till slutbetyg och inte heller lika lätt att "styra" som en 11-åring.

Någon annan som har erfarenthet från långresor med barn? Hur gamla har de varit och hur länge har ni varit borta? Hur har ni gjort med skolarbetet? Hur har bemötandet från skolan varit?        

• Svar på tråden Långresa 2-3 månader med 14-åring?
  • Momalicious

Kan ni inte resa över sommarlovet då? Har svårt att se att en skola skulle okeja en sån lång frånvaro.

• Lena

Eller varför inte resa efter hon har gått ur nian?

• gugeligu
    Lena skrev 2012-02-24 22:09:38 följande:
    Eller varför inte resa efter hon har gått ur nian?
    fast då börjar ju gymnasiet...
    Momalicious skrev 2012-02-24 22:01:24 följande:
    Kan ni inte resa över sommarlovet då? Har svårt att se att en skola skulle okeja en sån lång frånvaro.
     det är ju möjlight att få hemundrvisning men janske inte så kort tid

sommarlovet +någon vecka i blrjan? före jullov+ jullov och ev lite efter?
    beror nog på hur hon ligger till och vad de tror att du kan göra. vill ho vara borta så länge? 
  • Lena

Högstadiet är skolpliktigt det är inte gymnasiet.

• gugeligu
    Lena skrev 2012-02-24 22:33:22 följande:
    Högstadiet är skolpliktigt det är inte gymnasiet.
    ja fast inte vidare kul att hamna ett år efter för en så kort res. jag hade inte velat vara borta 3 månader i gymnasiet i början, däremot gärna i grundskolan (som jag dessutom tycker är klat lättare)
Svar på tråden Långresa 2-3 månader med 14-åring?