• Sara000

Hur känns knöl i bröstet

Hur känns knöl i bröstet? ska man känna de när man trycker på bröstet eller ska man känna de när man stryker försiktigt med handen över bröstet? När jag ligger ner och känner på bröstet kan jag känna två hårda klumpar i högra bröstet. 

• Svar på tråden Hur känns knöl i bröstet
  • josefin1234

när du känner en knöl så vet du - så beskrev min mamma de (hon har haft bröstcancer)
    med de finns la typ körtlar eller något liknande i brösten . men om ja känner på mina så har ja en knöl i varje.

• mrsStatham

Cancerknölar i bröstet hittas oftast typ i armhålan.

Bara två saker är oändliga
  • paprikapizza
    mrsStatham skrev 2012-02-24 23:09:52 följande:
    Cancerknölar i bröstet hittas oftast typ i armhålan.

Fel. De kan finnas precis var som helst I brostet. Var har du ratt det far ifran?
  • mrsStatham
    paprikapizza skrev 2012-02-25 04:19:48 följande:
    Fel. De kan finnas precis var som helst I brostet. Var har du ratt det far ifran?
    Ja, de KAN.
    OFTAST sitter dem på sidan, vid armhålan. 
  • Mornie Alantie

Knölar i bröstet, oavsett var de sitter och hur de känns, ska alltid kollas upp. Om man vet att man ska mens närmsta dagarna kan man avvakta och se om knölen försvinner efter mensen. Gör den inte det går man till VC och får en remiss till bröstmottagningen där man får göra mammografi, ultraljud och punktion.

Det är i alla fall vad jag fått höra när jag hade en knöl i bröstet.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • paprikapizza
    mrsStatham skrev 2012-02-25 10:36:37 följande:
    Ja, de KAN. OFTAST sitter dem på sidan, vid armhålan. 

Nej. Det finns inget "oftast". Var har du fatt allt det dar ifran? Kalla?
  • Hs egen

mrs Statham, 
    Först bildas cancerknölar i bröstet, sedan om det är aggressivt sprider de sig till armhålan. Det kan vara lite förvillande att skriva att de oftast är i armhålan, då har det kanske gått för långt... 

believe
  • 20111227

De flesta är inte cancer. 

• SIS79

Cancerknölar är hårda - ungefär som en liten spelkula inuti bröstet. Om knölen däremot är elastisk är det inte cancer.

• Mornie Alantie
    SIS79 skrev 2012-02-27 21:18:23 följande:
    Cancerknölar är hårda - ungefär som en liten spelkula inuti bröstet. Om knölen däremot är elastisk är det inte cancer.
    Det ska dock avgöras av någon utbildad i ämnet. Alla knölar ska kollas upp.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • En struts

Jo, så det är nog lite farligt att ändå beskriva knölen.

Mornie Alantie skrev 2012-02-27 21:24:42 följande:
    Det ska dock avgöras av någon utbildad i ämnet. Alla knölar ska kollas upp.
    En mammografisköterska sa till mig lite flyktigt "som en pingisboll" men det märktes att hon inte ville beskriva det, antagligen för den anledningen som du säger, att allt ska kollas upp. (Men som sagt "som en pingisboll" sa hon iallafall flyktigt.)
  • En struts

Man ska ju "gå igenom" brösten ofta, så man känner igen förändringar, helt enkelt. tror jag

Svar på tråden Hur känns knöl i bröstet