• skånetös78

Vilket golv till vitt kök med bänkskiva i valnötslaminat?

Vi har beställt kök från Ikea.Luckorna är helt vita och bänkskivan är i valnöt. Vi ska nu välja golv till detta och kommer lägga in laminat. Problemet är att vi också behöver byta golv i vardagsrummet eftersom kök och vardagsrum har förbindelse til varandra via ett valv.
    Vardagsrummet ligger ganska mörkt så vi vill inte lägga ett allt för mörkt golv där. Samtidigt vill vi ju att det ska matcha bänkskivan och inredningen i köket.
    Vilket golv ska vi lägga in?! Hjälp!  

*Linnea 7/11-08* *Iris 1/8-11*
  • Svar på tråden Vilket golv till vitt kök med bänkskiva i valnötslaminat?
  • Bees knees

Björk? Tror det kan bli snygg kontrast mot valnöten?

• Eva 081

Jag skulle för det första inte valt laminat, Det blir ju lätt vätska på golvet i kök och trät lyfter sig i springorna. Jag var med om det i vårt gamla kök.

Idag har vi svart klinkers med golvvärme under, det skulle funka bra med valnöt (vi har vita skåp och svart bänkskiva, men kan absolut tänka mig valnöt) Vill man inte ha klinkers så finns det plastmattor som ser ut klinkers (även om jag inte skulle valt det;) 

Vill man verkligen ha laminat så skulle jag välja svart, finns snygga på bauhaus för hyffsat pris

• skånetös78

Vi pratade om materielval med en golvförsäljare idag och han sa att nu fört iden behöver man inte vara orolig över att laminat lyfter sig eftersom golven idag är så otroligt täta så det i stort sett inte kan komma ner något vatten mellan springorna.
    Vi tittade på ett vitt ekgolvslaminat som vi tyckte var fint och som det förmodligen får blir. Golv i valnöt är uteslutet så det skulle bli alldeles för mörkt i vårt redan mörka vardagsrum.
    Nu ska vi välja kakel också och det var lite värre. Ska man mactah eller bryta av? Finns ju miljoner att välja på och ju mer man ser ju mer förvirras känner man sig tycker jag!

*Linnea 7/11-08* *Iris 1/8-11*
  • KaSaM

Vi har cremefärgade luckor, valnötsbänkskiva och ekparkett i vårt kök, är nöjda.

• Catis

Hej!
    Vi har nu samma ilandsproblem som ts. Hur gick de? Vilket golv blev de?
    Mvh. Katarina

• Mor Tuta

Måste bara komma med en liten varning angående laminat. Vi har det i vårt kök som vi renoverade för tre år sen. Det har gått ur små bitar i skarvarna på flera ställen. En gång hände det när jag dammsög och kom emot skarven på nåt vis. Kan inte skylla på att golvet är ojämnt. Det är dessutom Tarkett så det är inget okänt märke. Vi valde ett ganska mörkt golv så allt damm syns. Ångrar så att vi valde detta. Skulle vilja byta ut det men det får bli när barnen blir lite större. Så ett ljust, slitstarkt golv skulle jag rekommendera. Jag är själv lite nyfiken på ett linoleumgolv.

Svar på tråden Vilket golv till vitt kök med bänkskiva i valnötslaminat?