• Totoro01

Få bort beläggningar på svart kakel!

Som rubriken ovan lyder har jag problem med fula, vita beläggningar på svart kakel, som jag inte lyckas få bort. Har provat med kalkosan, galltvål och vanlig ajax i mängder - men det hjälper inte alls. Vad ska jag göra? Vad är det som gör att det blir så? Om det vore kalkavlagringar, skulle det väl i så fall försvinna av kalkosan-behandlingen? Förstår ingenting! Vore väldigt tacksam för idéer och tips.

• Svar på tråden Få bort beläggningar på svart kakel!
  • SockerStinn

Jag tippar att det är kallk ändå, men att kalkosan eller annan kalklösare behöver ligga på längre tid. 
    Ättika 24% över natten? Och sen borsta med diskborste, upprepa tills det försvinner. 

• Totoro01
    SockerStinn skrev 2012-02-25 16:54:22 följande:
    Jag tippar att det är kallk ändå, men att kalkosan eller annan kalklösare behöver ligga på längre tid. 
    Ättika 24% över natten? Och sen borsta med diskborste, upprepa tills det försvinner. 
    Tack! Okej, men då kommer en följdfråga från en dum novis på området: det förstör inte pigmentet i kaklet att ha på kalkosan länge? Hur länge kan jag ha på det tänker jag? Tänkte i så fall prova med kalkosan först, och därefter ättika. Antar att det senare är starkare?
  • SockerStinn
    Totoro01 skrev 2012-02-25 17:03:02 följande:
    Tack! Okej, men då kommer en följdfråga från en dum novis på området: det förstör inte pigmentet i kaklet att ha på kalkosan länge? Hur länge kan jag ha på det tänker jag? Tänkte i så fall prova med kalkosan först, och därefter ättika. Antar att det senare är starkare?
    Det är för att jag inte vet vad kalkosan innehåller eller riktigt hur den funkar jag inte vägar säga att du ska ha den på hela natten. Ättika är bara kalklösande utan att göra någon skada på åtminstone hårda matrial, så den kan man ha hela natten. Det kanske man kan med kalkosan med, men jag hade inte vågat.
  • Totoro01
    SockerStinn skrev 2012-02-25 17:46:29 följande:
    Det är för att jag inte vet vad kalkosan innehåller eller riktigt hur den funkar jag inte vägar säga att du ska ha den på hela natten. Ättika är bara kalklösande utan att göra någon skada på åtminstone hårda matrial, så den kan man ha hela natten. Det kanske man kan med kalkosan med, men jag hade inte vågat.
    Jag har tagit en omgång med kalkosan igen, samt galltvål. Nu är hela golvet flammigt! Fasen, jag får panik. Det är oglaserade plattor. Klinkerolja, hjälper det? Det går fan inte att få bort nåt och när jag försöker blir det ännu värre. Det är ju helt sjukt att man inte ska kunna göra rent golvet. Hjälp mig snälla någon!
  • SockerStinn

Har du sköljt ordentligt så det inte är rester av rengöringsmedel kvar? Kan säkert behöva många sköljningar.

Är du säker på att det är klinker och inte sjösten t.ex.?

• Deiia

Oglaserade plattor kräver en helt annan rengöring än glaserade.

Ta kontakt med någon firma som säljer klinker/kakel för råd om hur du ska göra. Dom säljer ofta rengörningsprodukter också. OM du lyckas får bort fläckarna så är det viktigt att sedan impregnera golvet. 

• Totoro01
    SockerStinn skrev 2012-02-27 13:00:45 följande:
    Har du sköljt ordentligt så det inte är rester av rengöringsmedel kvar? Kan säkert behöva många sköljningar.

Är du säker på att det är klinker och inte sjösten t.ex.?
    Nej, jag har ingen aning... jag vet inte vad sjösten är :)
  • Totoro01
    Deiia skrev 2012-02-27 18:54:18 följande:
    Oglaserade plattor kräver en helt annan rengöring än glaserade.

Ta kontakt med någon firma som säljer klinker/kakel för råd om hur du ska göra. Dom säljer ofta rengörningsprodukter också. OM du lyckas får bort fläckarna så är det viktigt att sedan impregnera golvet. 
    Okej... 

Får göra det. Tänkte testa med ättiksyra i helgen men kanske ska hoppa det. Ja precis, det var därför jag funderade på klinkerolja. Hoppas nu bara inte jag sabbat golvet för gott. 
  • Deiia

Nej, testa inte syra på plattorna innan du vet vilket material det är!

För det första så är det stor skillnad på kakel och klinker. Klinker är mycket tåligare (brända i högre värme). För det andra så suger en oglaserad platta myckt mer än en glaserad. Och OM det är natursten så kräver det helt andra metoder.

Kanske bäst att du först tar reda på om det är en kakel, klinker , oglaserade eller naturstensplatta - för rengöringen är väldgt olika. Har du en provplatta så kan du ju ta med den till butiken för rådgivning.  
    När jag ser bilden så kan det var granit (natursten) eller en glaserad klinkerplatta.   

• Mad  as  snow

Citronsyra. Tar bort rubbet. Finns i kryddhyllan.

• SockerStinn
    Mad as snow skrev 2012-02-28 19:05:20 följande:
    Citronsyra. Tar bort rubbet. Finns i kryddhyllan.
    Jo, fast om det nu kanske inte är klinker utan kanske någon sten eller annat matrial så sabbar alla syror den. Jag utgick från att det var glaserad klinker (visste faktiskt inte att det fanns oglaserad klinker till badrum) och gav råd som inte var bra  

TS: Kontakta firma, ta kort och ta med om du inte har någon provplatta. Har du papper från när ni la golven annars? Vet vilket märke det är? Lättare då att ta reda på matrialet. 
    Olja kan användas på vissa matrial, inte andra. 
  • Totoro01
    SockerStinn skrev 2012-02-28 21:00:41 följande:
    Jo, fast om det nu kanske inte är klinker utan kanske någon sten eller annat matrial så sabbar alla syror den. Jag utgick från att det var glaserad klinker (visste faktiskt inte att det fanns oglaserad klinker till badrum) och gav råd som inte var bra  

TS: Kontakta firma, ta kort och ta med om du inte har någon provplatta. Har du papper från när ni la golven annars? Vet vilket märke det är? Lättare då att ta reda på matrialet. 
    Olja kan användas på vissa matrial, inte andra. 
    Jag är inte säker på att det är oglaserat, är blott en lekmannagissning från mitt håll. Jag trodde att det var det för att klinkersen är matt och sträv, inte glatt i ytan.Det är ingen fara alls, jag har ju gett alldeles för lite information här i tråden, av den enkla anledningen att jag inte vet vad för typ av klinker det egentligen är. Jag har bara använt kalkosan och galltvål så än, så länge bara väldigt milda medel. 

Nej, grejen är den att vi precis skaffat vår första bostadsrätt och badrummet var minst sagt undermåligt städat när vi flyttade in för en månad sedan. Har försökt få ordning på det en längre tid nu men verkar inte riktigt lyckas.

Förra ägaren har lämnat provplattor kvar i förrådet, så ska ta med en sådan till någon vettig firma. Har byggvaruhus ordentlig kunskap om sådant? 
  • Totoro01
    Deiia skrev 2012-02-28 19:00:36 följande:
    Nej, testa inte syra på plattorna innan du vet vilket material det är!

För det första så är det stor skillnad på kakel och klinker. Klinker är mycket tåligare (brända i högre värme). För det andra så suger en oglaserad platta myckt mer än en glaserad. Och OM det är natursten så kräver det helt andra metoder.

Kanske bäst att du först tar reda på om det är en kakel, klinker , oglaserade eller naturstensplatta - för rengöringen är väldgt olika. Har du en provplatta så kan du ju ta med den till butiken för rådgivning.  
    När jag ser bilden så kan det var granit (natursten) eller en glaserad klinkerplatta.   
    Ska kolla upp närmare kring detta. Tack för råden!
  • Totoro01

YES! Efter många, många gångers idogt skrubbande med galltvål är skiten äntligen borta. Nu återstår bara några vita fogar som ser förskräckliga ut, men ska kolla vad man kan göra åt dessa. 

• SockerStinn
    Totoro01 skrev 2012-03-01 17:30:51 följande:
    YES! Efter många, många gångers idogt skrubbande med galltvål är skiten äntligen borta. Nu återstår bara några vita fogar som ser förskräckliga ut, men ska kolla vad man kan göra åt dessa. 
Svar på tråden Få bort beläggningar på svart kakel!