Torr i underlivet av p-piller?
Känner mig jättetorr kring slidöppningen och det kliar även ibland.
Kan det vara något som mina p-piller har påverkat?
Började med dom för 1 månad sen.
Känner mig jättetorr kring slidöppningen och det kliar även ibland.
Kan det vara något som mina p-piller har påverkat?
Började med dom för 1 månad sen.
Ja det är möjligt. Testa Nova tto som finns på hälsokosten. Mjukgör och motverkar svamp som man lättare får om man är torr och se till att använd bra glidmedel vid samlag.
Man ska ge p-piller minst tre månader för att kroppen ska vänja sig. Men om det ger problem efter tre månader och du får svamp eller problem med sex så byt. Jag kan inte ens bli våt själv vid sex vilket är jäkligt jobbigt och får svamp om jag inte har glidmedel och är jätteförsiktig med "flisan" Nu efter ett år så ska jag sluta med hormoner helt.
Gått på minipiller och p-piller i 6 år, slutade för ett år sedan och har aldrig mått bättre. Slutade pga att jag fick återkommande svampinfektioner och var TORR ständigt, kunde knappt bli våt även om jag var sugen, gjorde ont med friktionen vid sex osv. Inget jag provade funkade trots ständiga besök till både gyn och bm. Har även fått lite urinvägsinfektioner som började i samma veva som jag började på p-piller (har inte sett detta sambandet fören nu), MINST 1 urinvägsinfektion per år och nu har jag inte haft ett enda symptom på uvi på ett år. Aldrig mer p-piller säger jag.
Jag hade mer och mer problem när jag käkade p-piller. En månad efter att att jag slutat med dem så kom mina våta orgasmer tillbaka och jag var härligt våt igen när jag skulle ha sex! Underbart!
Jag käkade dem i flera år och inser nu i efterhand vad jag gick misste om.
Och barnmorskorna som säger att de inte ska påverka på något sådant sätt...
Anonym (kåtare utan): Känner igen mig med ägglossningen och mensen, fast jag slutade inte för att bli gravid utan för att jag fick svamp och ont i underlivet. Tog behandling efter behandling och barnmoskan rekomenderade till slut som ett sista försök att jag skulle skippa p-pillerna i ca ett halvår för att se om det blev bättre. Det blev bättre på den fronten som jag nämnde innan, jag blev våtare när jag blev upphetsad och slapp andvända glidmedel. Piggare, gladare, har mer sällan huvudvärk. Sambon märker stor skillnad även han och är förvånad vilken skillnad det är.
Däremot har min mens blivit oregelbunden och längre mellan gångerna. Det har varit mellan 5-8 veckor mellan min mens sedan jag slutade vilket stör mig oerhört mycket för det är ju uppenbarligen ett tecken på att kroppen FORTFARANDE inte har kunna återhämta sig från pillerna. (ett år sedan i maj jag slutade)
Eftersom jag inte vill bli gravid ännu jag jag ett underbart preventivmedel som jag verkligen kan rekomendera om man är villig att lägga ner tid och intresse på att lära känna sin kropp. Pessar! Jag använder femcap och är hur nöjd som helst, det krävs lite mer engagemang och tid än att bara hålla koll på att ta ett piller varje dag men det är helt hormonfritt och relativt säkert.
Dock inte lika säkert som p-piller så det får man räkna med, men något man ska ha klart för sig är att det är mycket användarberoende. Dvs att om man slarvar och inte har nått intresse att få det rätt, är säkerheten låg. Använder man det rätt och värvar med säkra perioder (håller koll på när man har ägglossning och antingen avstår från samlag då, kör med avbrutet samlag eller kondom - vi kör med dom två förstnämnda) så kommer man upp i en säkerhet likvärdigt med p-piller.
Hoppas detta gett dig något! :)