• Anonym (Mamman)

Snart 8-åring som luktar svett

Min dotter som blir 8 år i år, luktar svett när hon inte har duschat på 2 dagar. Vi har duschat våra barn varannan dag ungefär, men är det dags att sätta dusch för henne som en daglig rutin?

Är det normalt? Finns risk att vi blir vana så att vi inte känner om hon börjar behöva deo??

• Svar på tråden Snart 8-åring som luktar svett
  • Momalicious

Jag började använda deo i den åldern. Man behöver ju inte duscha varje dag men ni kan ju lära henne att tvätta sig i armhålorna och ta på morgnarna.

• Husis
    Momalicious skrev 2012-02-25 21:19:06 följande:
    Jag började använda deo i den åldern. Man behöver ju inte duscha varje dag men ni kan ju lära henne att tvätta sig i armhålorna och ta på morgnarna.
    En bra tvätt funkar lika bra som dusch.

Välj en svagt parfymerad deo, så hon inte vänjer sig att man måste lukta starkt. 
  • Momalicious

Det var ju det jag skrev ;) och ordet deo föll bort, skulle stå "ta på deo på morgnarna".

• Anonym (Mamman)
    Momalicious skrev 2012-02-25 21:32:46 följande:
    Det var ju det jag skrev ;) och ordet deo föll bort, skulle stå "ta på deo på morgnarna".
    Tack för era svar. Så det är normalt då? Inget man ska ta upp men nån läkare, jag tänkte på tidig pubertet eller så?
  • Husis
    Momalicious skrev 2012-02-25 21:32:46 följande:
    Och jag menade egentligen bara att jag höll med, fasta jag inte skrev det!   Flört
  • Anonym

Det låter ju väldigt tidigt, men barn kan ju komma i puberteten väldigt tidigt. Man kan ju alltid prata med en läkare om det kan vara ett varningstecken för någon sjukdom, annars är det väl bara att börja duscha oftare och använda deo!

• MommyOf2

Om barn/ folk luktar illa bör man tvätta sig! Inte maskera med deo och eller parfym. Så äkligt! Ingen far illa av a tvätta sig så varför inte dusha varje dag?

• MSörensen

om du fortfarande är orolig kanske man kan ringa 1177 och få råd?

• Husis

Jag jobbar med barn från tvåan och uppåt och kan garantera att det inte är ovanligt att en del tidiga barn har tonårslukt redan i den åldern.

Tvätt & deo varje morgon, precis som hos vuxna, rekommenderar jag. Skulle själv aldrig gå ut på morgonen utan att tvätta mig under armarna och sätta på mig deo, om det inte är duschmorgon. 

• Ebba Caroline
    MommyOf2 skrev 2012-02-25 21:40:45 följande:
    Om barn/ folk luktar illa bör man tvätta sig! Inte maskera med deo och eller parfym. Så äkligt! Ingen far illa av a tvätta sig så varför inte dusha varje dag?

Darför att duscha varje dag är uttorkande och inte någont som någon behöver.
  • Momalicious

Jag började som sagt använda deo när jag var 8, fick bröst när jag var nio och mens när jag var 10. Blev ändå 171 cm. Så att man är tidig behöver inte betyda att nåt är fel

• Husis
    MommyOf2 skrev 2012-02-25 22:40:13 följande:
    Uttorkande visst men hellre det än att lukta illa! Det finns bodylotion.
    Man luktar inte illa om man tvättar sig ordentligt varje morgon. Deodorant innehåller antiperspirerande medel, som faktiskt stoppar svettningarna till viss del. Det är inte främst för att parfymera sig.
  • Anonym
    MommyOf2 skrev 2012-02-25 22:40:13 följande:
    Uttorkande visst men hellre det än att lukta illa! Det finns bodylotion.
    Hört talas om antiperspirant? Inte samma sak som parfym. Det finns parfymfri deo.
  • Momalicious

Nä, duscha gör man över hela kroppen, tvätta kan man göra lokalt, t.ex. Armhålorna.

• Mikael Å

Kakaosalva Fotvård och antiperspirant tror jag är bättre att använda på ett barn då den inte innehåller några otäcka ämnen utan bara naturligt innehåll. Och den fungerar jättebra som både hudkräm och Antiperspirant!

• Anonym (samma)

Gjorde en tråd om detta för ett tag sedan angående vår 7 åring. Fick många kloka svar. Läste även en del på olika google-länkar och fann tillslut att detta verakar inte alls vara ovanligt/konstigt. Idag duschar vår 7 åring varannan-var 3e dag och får deo då efter duschen. Luktar aldrig längre såsom hon gjorde utan deon.

Min tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-4-288/m63698707.html

Svar på tråden Snart 8-åring som luktar svett