Jag har alltid trott att jag har ADHD, men kan det vara dyslexi?
Sen jag fick veta vad ADHD är så har jag misstänkt att det är något jag lider utav. Jag har läst massor om ADHD och blivit mer och mer övertygad om att jag kan ha ADHD, i samband med det så är jag kass på att stava vilket gjort mig övertgad om att jag har dyslexi, att dessa två ska ha ett samband har inte slagit mig.
(kopierat från wikipedia, inte världens bästa fakta ställe men jag tycker det här stämmer någorlunda..
För att en person ska få diagnosen ADHD så måste dessa symptom finnas och ha funnits under lång tid. Varje symptom ska också vara mycket mer påtagligt än vad man kan vänta sig utifrån personens ålder, kön och utvecklingsnivå, och ska också vara av sådan grad att de försvårar patientens liv betydligt.
Koncentrationssvårigheter JA Hyperaktivitet JA Glömska JA
Det finns även andra symptom som är vanliga bland personer med ADHD men som inte är nödvändiga för att få diagnosen.
Nedsatt motorik JA Sömnsvårigheter JA Sen tal- och språkutveckling JA Problem med att tolka sinnesintryck NJA, förstr inte vad som menas Psykiska problem som ångest, stark oro eller depression JA Tendens att upprepa eller "haka upp sig på" ord eller meningar JA Känslomässig instabilitet JA
att allt det stämmer på mig + en massa annat har gjort att jag faktiskt tror att jag har ADHD, har gått en utredning som aldrig hann bli färdig eftersom jag blev gravid och man ska tydligen inte gör en sån utredning med massa hormoner som bråkar

Nu hittade jag en tråd här på FL om en tjej som har dyslexi, jag fick lära mig ett nytt ord, auditiv dyslexi.
Googlade på det och hittade en sida ganska fort som gör att jag funderar, kan mina ADHD symptm helt enkelt vara valig dyslexi?
(klippt från mimersbrunn
En person som har auditiv dyslexi har svårt med tal och hörsel. De läser mycket bättre än vad de stavar. Det beror på att de har svårare för att med hörseln uppfatta orddelar och sammansatta ord. Jag kan läsa ut en roman på ett par dagar men jag har fortfarande problem att skilja på de och dem tex.
Som auditiv dyslektiker har man oftast:
försenad talutveckling JA
svagt ordminne JA
litet ordförråd NJAE
dålig urskiljninsförmåga JA
brist på känslor Har väl för mycket kännslor, tror det är en felsyftning efter att ha läst på andra sidor...
Man har även en hel del emotionella problem som bland annat ångest, koncentrationsproblem, talängslan och man är aggressiv. JA
Min agrresivitet har jag trott beror på ADHD, men det stämmer tydligen in på dyslexi också...
Vet inte vad jag vill med den här tråden, men vad tror ni? Kan det vara så att jag bara behöver en dyslexi utredning?