• Alvi

Sockerkaka som alltid blir kladdig, vad ändra?

Gör sockerkaka efter detta recept http://www.sockerkaka.com/god-sockerkaka/ för den blir så sjukt god med apelsinmarmelad och kardemumma i.

Men det blir mycket smet, och den blir alltid kladdig inuti. Vad kan jag ändra? Vår spis verkar vara lite kall, får ofta ha i saker lite längre än vanligt. Mer mjöl? Högre värme? Samma värme, men längre?

• Svar på tråden Sockerkaka som alltid blir kladdig, vad ändra?
  • Renesmee

Samma värme men längre. Eller kanske sänka värmen så att den inte bräns vid :)

• Lena

Efter 30min hade jag sänkt till 175 och låtit den stå inne 15min till

• Alvi

Tack, jag har den lite högre upp i ugnen (det står i receptet att den ska gräddas längst ner) och så känner jag när tiden är ute, och ev sänker värmen och har kvar den en stund.

• norrlandsflicka

Sockerkaka ska ju gräddas längst ned i ugnen, kan bli kladdig för man gräddar för långt upp också! Varför sätter du den högre upp?
    När jag gör sockerkaka så kör jag den tiden som står i receptet, blir den inte klar så kollar jag efter 2 minuter till, sen kollar jag med 1-2 minuters mellanrum tills den är klar. Brukar aldrig ändra värmen, i vissa ugnar kan det behövas 10 minuter längre än receptet. Så är det iaf med mitt recept som jag alltid kör. (35 minuter 175 grader). Ibland beter sig min ugn olika också. Vissa gånger räcker det med 35 minuter, andra gånger krävs det 40 minuter.
    Viktiga är bara att hålla koll hela tiden efter att ordinarie gräddningstid är slut.

• gullehjärtat

Stick med en potatissticka i kakan, är den torr är kakan färdig, annars låt den vara inne lite till :)

• Alvi

Tack för svar, jag hade den i mitten i början, tyckte den såg lite mörk ut, flyttade ner den, och efter 30 minuter var den fortfarande kladdig, då körde jag en kvart till. Sen blev den skitbra! Solig

Svar på tråden Sockerkaka som alltid blir kladdig, vad ändra?