Er godaste efterrätt? Kom gärna med tips! :)
Hej
Jag har verkligen idé torka och gör sällan efterrätt.
Har ni några recept eller förslag att komma med?
Allt är välkommet
Hej
Jag har verkligen idé torka och gör sällan efterrätt.
Har ni några recept eller förslag att komma med?
Allt är välkommet
Chokladpudding (pulver som man köper är godast tycker jag!) med grädde och riven choklad..
Center-pannacotta ev med lite grädde
Ostkaka (köpt) med grädde och jordgubbssylt
Chokladbrownie med grädde och glass
Har recept om du vill ha?!?
Jag älskar vit choklad mousse med hallonkompott samt Oreo cheesecake. Våra favvisar här hemma just nu. *S*
Majsan70: Åh recept på den cheesecaken!! Snälla..
Mörk chokladmousse!
4 port
3 dl grädde
100 gram mörk choklad(helst 70%) gärna smaksatt med mint, hallon eller apelsin
2 äggulor(kan uteslutas)
Vispa grädden mjukt, smält chokladen, separera äggen - var noga så att det inte blir någon äggvita kvar, rör ner äggen i grädden och rör sedan ner den smälta chokladen i grädden. Häll upp i serveringsskålar och låt stå kallt till servering.
Mixa ett paket ballerinakakorna fint i en mixer. Fördela hälften av smulorna i botten av en form med löstagbar botten (20 cm i dm). Dela på äggulor och vitor och lägg dem i var sin skål. Vispa äggulorna med sockret pösigt. Mosa osten och blanda ner vaniljsockret, vispa samman med äggblandningen. Vispa grädden i en tredje skål och rör försiktigt ner den i ägg-ostblandningen. Vispa äggvitorna hårt och rör till sist försiktigt ner dem i smeten. Häll smeten i formen & tryck ner lite krossade ballerinakex. Garnera med minioreos & lite smulor som du sparat från botten. Ställ i frysen över natten. Tas upp och ställs i rumstemperatur 20-30 minuter innan den ska avnjutas.
Jag använder Oreos i hela receptet o använder inte Ballerina kexen.
Tiramisu, äppelpaj, marängsviss, ostkaka,
Vill prova göra oreo cheesekaken nu! Lät syndigt gott :)
Majsan70: tack!!
Jag kör nog på din version, annars blir det ju Ballerina cheesecake.