• Zoya

Knottrig panna. Vad än jag gör så går det inte bort. Någon som har liknande problem?

Hej,

Sen 1 år tillbaka har jag plötsligt fått väldigt knottrig panna. Jag tvättar mitt ansikte och använder bra produkter för min typ av hud: normal/kombinerad hud. Jag har varit på ansiktsbehandling men huden blir inte bättre! Jag använder mineral smink och när jag är ledig sminkar jag inte mig för att huden ska få andas.

Nu när jag är 30år så har jag sämre hud än i tonåren. Jag fattar inte varför min hud är plötsligt så dålig och vad kan jag göra för att det ska gå bort?

Jag äter inte p-piller och jag är inte/har inte varit gravid. Det medicin som jag äter är mot ångest/depression: cipralex. Sen fredags började jag äta kosttillskott, jag tänkte att jag kanske har brist på nån vitamin.

Jag hittade en bild som exempel på hur min panna ser ut. Fast mina knottror är större, färre och inte så mycket pormaskar.

• Svar på tråden Knottrig panna. Vad än jag gör så går det inte bort. Någon som har liknande problem?
  • gullehjärtat

Använder du någon bra peeling?
    Jag brukar få knottrig panna ibland, och då hjälper peeling.

• U never saw me

Jag har samma problem. Trots att huden var lite fet så valde jag att använda produkter för torr och känslig hud. Det lugnade ner det feta. Huden kan vara fet på ytan trots att den är torr i botten. Det producerar då mer fett för att rädda huden.

Kosttillskottet clearly gone (vitamin B5) hjälper också på mig. Jag har även provat aberela kräm (receptbelagd). Den peelar huden och kan hjälpa.

• Zoya
    gullehjärtat skrev 2012-02-26 12:18:51 följande:
    Använder du någon bra peeling?
    Jag brukar få knottrig panna ibland, och då hjälper peeling.
    Jag köpte peeling i torsdags och har kört med det några gånger nu. Det har inte hjälpt jättemycket men jag tänkte köra med det i några veckor och se om det hjälper i längden. Jag ska också försöka äta lite bättre, ifall det beror på kosten.
  • Candylicious

Jag hade precis likadan panna tills jag började med Dermalogica. Gick från Clinique. Kanske använder du för starka preparat?

• smulis 87
    Candylicious skrev 2012-02-26 17:08:02 följande:
    Jag hade precis likadan panna tills jag började med Dermalogica. Gick från Clinique. Kanske använder du för starka preparat?

kan du länka? :)
  • Zoya
    Candylicious skrev 2012-02-26 17:08:02 följande:
    Jag har testat många olika märken. Det verkar inte bero på något jag smörjer in mig med, jag tror att det kommer inifrån.... stress, fel kost osv.
  • ÄjjKäjj

När jag var 29 fick jag akne, något som jag aldrig haft förut. Fick förklarat av hudläkare att man kan få som en andra "pubertet" alltså hormonpåslag runt 26-30års åldern. Detta är inget ovanligt. För mig slutade det med att jag fick äta Roaccutan efter jag fyllt 30. Kul att se ut som en vrålfinnig fjortis då. :( Det blev iaf bättre efter den kuren och med receptbelagda krämer kan jag nu hålla det i shack. Skulle nog behöva en till omgång Roaccutan för att bli helt fri från eländet dock. Gå till en riktig hudläkare och fråga om råd. Gärna en privat för de tar dinaproblem mer på allvar..

• Lenora

Gå till din läkare. Om du inte har lika mycket pormaskar som på bilden och de är större, färre och mer röda finns det en risk att du har en hudåkomma som är ganska vanlig, särskilt bland kvinnor i 30-års åldern - Rosacea.

• SHAKAWKAW

Jag har samma problem.

Använder just nu Eucerin Dermatoclean 3 in 1 och Eucerin Aquaporin Active. Jag har hört att det ska vara väldigt bra för hyn, men det verkar tyvärr inte fungera för mig. Härnäst ska jag testa hudvårdsprodukter från Elizabeth Arden och se om det ger resultat.

Har du testat den lite mer annorlunda varianten, av ricinolja och solrosolja? Det fungerade på mig, men jag var/är för lat för att hålla på med det länge nog.

Svar på tråden Knottrig panna. Vad än jag gör så går det inte bort. Någon som har liknande problem?