• Zenobia

Ektorps hörnbäddsoffa, bra eller dålig?

Hej

Skulle vilja veta för och nacktdelarna med Ektorps hörnbäddsoffa. Min mamma funderar på att skaffa en till sin etta för att ha att sova i också.

/Zenobia

• Svar på tråden Ektorps hörnbäddsoffa, bra eller dålig?
  • Idannika

Vi har en Ektorp hörnsoffa, tyvärr är det den första varianten som man inte kan ha bädd-delen till men vi har gäster som sovit i soffan ändå och tyckt att den var jätteskön! Som soffa är den helt underbar!

• Ståhlis

Vi har en sån och rekommenderar inte att använda den som sin säng.
    Möjligen om hon köper till en tjockare bäddmadrass än den man får med.
    Den är jätteskön som soffa, men som säng mest för övernattare eller vid enstaka tillfällen.

• Ståhlis

Som Idannika säger så är den bra mkt skönare att ligga i som soffa.
    Bädd-delen är hård och obekväm.

• Zenobia

Ståhlis

Okej verkar som alla deras bäddsoffor är av den varianten. Samma med tomellila bäddsoffa, går inte heller att sova i för den är för hård. Men tack då vet jag.
    Men man kan juh kolla om man kan ha den vanliga varianten och testa om det går att sova på den bara.

• Ståhlis

Zenobia> Ja det borde ju gå. Plockar man bort ryggkuddarna blir det större plats dessutom. Slänger man på en enklare bäddmadrass på det så borde det funka!

• sagogryn

Jag kan varmt rekomendera IKEAS fåelbo hörnbäddsoffa, den är suverän!

• Poena

Vad konstigt, vi har 2-sistssoffan (Ektorp) med bäddfunktion och den är jättebekväm att ligga i!

• Ståhlis

Poena> Ja men smaken är ju som baken även när det gäller hårda kontra mjuka bäddar också.

• Trinity78

Bäddsoffor blir ju aldrig riktigt lika bra som en vanlig säng. Speciellt inte såna där madrassen viks när den ska förvaras. Har din mamma funderat på en dagbädd istället? Det finns tre olika på IKEA:
    www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&storeId=2&langId=-11&productId=32909
    www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&storeId=2&langId=-11&productId=41411
    www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&storeId=2&langId=-11&productId=42819

Eftersom man använder en riktig madrass i dem, blir de bättre för ryggen när man sover och håller formen bättre. På dagen pallrar man upp kuddar runt gavlarna och använder den som soffa.

//Elin (jobbar på IKEA)

• Gisse the one and only

Det står ofta "dagbädd" på bäddsofforna och det innebär att man ej rekomenderar att man ska sova i dom varje natt. Kolla på IKEA, de har info om detta vid alla sofforna.

• Sandreli

vilken bra tråd!!! Har också fluktat på Ektorp bäddsoffa, även Fothult icke-bäddsoffa.. *följer tråden lite till o från*

• Trinity78

Gislöv: Helt rätt. Bäddsoffor ska oftast inte användas mer än som tillfällig sovplats. En bäddsoffa är ju mer en soffa än en säng. En dagbädd (den typen jag gav exempel på ovan) är mer en soffa än en säng.

• Sandreli

Min kära mor har en dagbädd från Ikea som hon använder som säng, men har lagt i en madrass typ Tempur(fast annat märke), och ligger skönt i den De är inte så dyra och det är som att ligga på moln.

• Lycka77

Vi funderar att köpa Ektorp bäddsoffa som säng för gäster. Men jag är lite rädd för att den är lite hård som soffa, brukar inte bäddsoffor vara det?
    Ngn som vet?

• Ståhlis

Lycka77>> Absolut inte för hård som soffa! Bädd-delen drar man fram under soffan. Den går ju även att köpa utan bäddinsatsen som en helt vanlig soffa så.
    Jag tycker den är väääldigt skön och har svårt för att behålla ett upprätt sittande läge.

• Lycka77

Ståhlis - va bra!
    Jag trodde att man vecklade ut sängen ur sittdelen, som man gör på många soffor, men det är kanske samma soffa som utan bäddel - den är ju urskön!

• Ståhlis

Lycka77>> Nej precis, utan man drar fram bäddelen under soffan och sen drar upp den. Den är helt fristående från själva soffan så att säga. Så soffan är densamma med eller utan bäddel!

Svar på tråden Ektorps hörnbäddsoffa, bra eller dålig?