• Anonym

Inga pengar kvar när räkningarna är betalda..

Jag vet inte hur jag hamnade i denna sits. Men jag har inte direkt någon stor lön, för jag jobbar inte heltid. Men jag lyckas dra på mig räkningar som gör att när dom är betalda så har jag inga pengar kvar att leva för.. Som denna månad, räkningarna är betalda, och jag har 300 kr kvar. Då har jag inte handlat än heller.. Jag är 20 år, och jag vill inte redan nu att ekonomin ska gå åt helvete, men det börjar ju luta dit

Jag har en bil som kostar väldigt mycket i drift, både i försäkring och bensin. Den kommer jag lägga ut på blocket idag, men jag har får nog inte mer än 10 000 för den tyvärr, och man vet ju inte när den blir såld heller..

Hur ska jag förövrigt göra denna månad för att överleva?  

• Svar på tråden Inga pengar kvar när räkningarna är betalda..
  • Anonym (:()

Vi är i liknande sits denna månad:( Mannen fick ut 16000 och jag 4000 (mammaledig) denna månad. Våra räkningar ligger på 19000 och igår storhandlade jag för 2000.... Jag ska sälja mitt guld så vi kan betala våra räkningar..

• Ms H

Det låter som att du behöver titta över dina utgifter och göra en ordentlig budget som du håller dig till. Säga upp onödiga grejer, sänka utgifter där det går. Bra initiativ att sälja bilen om du inte måste ha den (typ att det krävs i ditt jobb att du har egen bil). 

300 kr är verkligen inte mycket att leva på. Det behöver ju helt klart gå enbart till mat, så nöjen får du nog vänta med ett tag. Tänk också på om du får sålt bilen att du använder de pengarna på ett vettigt sätt.

Titta igenom köksskåpen och försök få till så många portioner mat som möjligt av det som redan finns. Komplettera med riktigt billig mat (havregrynsgröt en del måltider till exempel). Varva det du redan har hemma med de billiga maträtterna, så att du inte måste äta gröt sju dagar i sträck på slutet för att du åt upp allt gott i början.     

Vad du än gör, ta inga sms-lån! Om du måste låna pengar, fråga en vän eller släkting. 

• valkyrian

Kolla igenom exakt vad du har för räkningar och vad för kostnader du kan göra dig av med. 

Har du lån/avbetalningar?
    Tv abonemnag, internet, dyr mobil osv?
    Boendet, vad kostar det, kan du byta till billigare?
    Kan du gå upp i heltid ett tag?

Bebisen är här
  • cloudberry79

Vad gäller bilen kanske du kan ställa av den så du får tillbaka lite på skatten? Samma med försäkringen, ta en garageförsäkring bara. Visserligen får du då inte köra med bilen, men den står inte och kostar en massa pengar för dig. Får du den sålt snabbt är ju det bra, då får du tillbaka både försäkrings- och skattepengar.

Säg upp alla abonnemang (om du kan, lös abonnemangskostnaderna när/om du får pengarna för bilen) och medlemskap (visst är det beundransvärt att vara både tigerfadder och ge pengar till röda korset, men just nu behöver du pengarna själv!) Säg upp tidningsprenumerationer och liknande. Facket behöver man inte heller vara med i, men akassan är viktig om du får gå med!

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Inga pengar kvar när räkningarna är betalda..