• Anonym (dåliga mamman)

Svärmor antydde att det är vårt fel att dottern är lillgammal!!!

Kom hem för en stund sedan från svärmor. Barnens enda kusiner var där också, då de bor långt bort träffar vi dem bara några gånger om året. Vår dotter är 3 år och 2 månader, ena kusinen blir 3 i vår. Överlag leker de väldigt bra ihop... Deras dotter är lite fullifan och i farten hela tiden, rätt normalt för ett barn i den åldern iofs (vår dotter har också sina perioder). Iaf så höll den lilla tjejen på med saker som inte fick flera gånger, och då sa vår dotter till henne (medan de lekte), tog ifrån henne farmors saker o hängde tillbaka dem. Vi vuxna satt vid sidan av o skrattade lite, maken sa att "ja, hon är lite lillgammal" o då vaknade ju svärmor till liv o tittade på mig o sa "Vaddå, tar du inte hem kompisar till henne så att hon får kivas med dom?". NEJ, det gör jag inte. Jag önskar jag kunde ta hem folk lite oftare men vi har en bebis hemma också och någon av oss har varit sjuk i stort sett hela vintern! Och för övrigt om vi varit friska så hinner man inte det alltid, även om vi försöker hinna med playdates lite då och då. Dottern går ändå på förskola 15 timmar i veckan, just för att hon ska få leka med vänner.
    Jag började ändå fundera på om är det så jä**a fel om dottern nu råkar vara lite lillgammal? Vi springer runt och busar massor här hemma bara jag och hon också, jag är den mamman som hellre busar än sitter och är pedagogisk. Jag har ofta dåligt samvete för att jag hellre jagar runt på henne o busar än sitter o läser böcker, även att vi gör det också.
    Och nu är det ju mest för att vi inte kunnat men iaf, är det ett MÅSTE för en 3 åring att ta hem kompisar och leka med?
    Är mest irriterad o ville väl mest skriva av mig.

• Svar på tråden Svärmor antydde att det är vårt fel att dottern är lillgammal!!!
  • Jeff

Hon är nog bara lillgammal för att hon är så och det är helt ok, hon är en individ. Hon träffar ju jämnåriga också dessutom. Beklagar den jobbiga svärmodern.

• Majsan242

Jag tycker "lillgammal" är något positivt så jag tycker att det är jättebra att hon är det! Men det finns väl lika många åsikter som människor här på jorden och hur man än gör kan man inte glädja alla... :)

• Husis

Det är ju ett personlighetsdrag, inget "FEL" att vara lillgammal. En del barn knäcker liksom vuxenkoden ganska tidigt, vilket inte behöver betyda att de fortsätter så hela livet. Men det märks ju extra väl om man jämför med jämngamla, som inte har något drag av lillgammalt i sin personlighet.

Vi är alla olika! 

• Nape

Din dotter är precis som hon ska. Svärmor däremot.. *s*

Alla är olika, det är inget fel i att vara lillgammal. Dessutom umgås hon med andra barn 15 timmar per vecka, det är fullt tillräckligt.

Lillgammal är för mig positivt, då ser man att ni hunnit..(hur ska jag lägga orden utan att det blir fel..) "uppfostra" henne ordentligt. Ni har nått fram till henne och hon vet tex om vilka regler som gäller och följer dem.

Dessutom tog hon nog "kommandot" lite eftersom hon ändå är lite äldre. Hon hjälpte sin lilla kusin genom att förtydliga reglerna. Superbra ju!

Var stolt över din fina dotter! Alla barn är olika och så länge de mår BRA är allt väl.

• Nape
    Husis skrev 2012-02-26 15:44:48 följande:
    Det är ju ett personlighetsdrag, inget "FEL" att vara lillgammal. En del barn knäcker liksom vuxenkoden ganska tidigt, vilket inte behöver betyda att de fortsätter så hela livet. Men det märks ju extra väl om man jämför med jämngamla, som inte har något drag av lillgammalt i sin personlighet.

Vi är alla olika! 
    Bra formulerat! Håller med!
  • Anonym

Tror ärligt talat inte en 3-åring har ett enormt behov av att ha kompisar hemma för jämnan. Räcker nog gott och väl med dagistiden så länge hon blir stimulerad och får leka, vilket du ju gör. Skit i svärmor.

• Anonym (dåliga mamman)

Tack! Jag känner ju att det inte är nåt fel i att vara lillgammal, så länge man också får leka med andra barn. Och SÅ lillgammal är hon inte, men det var väl så att svärmor såg sin chans att få sätta mig på plats. Och JA, allt som gäller barnen är ju bara MITT FEL.

SUCK.

• NadiaMi

Ska man se det som föräldrarnas fel att barnen utvecklar personlighetsdrag så måste mina föräldrar ha haft multipla personligheter, med tanke på hur olika jag och mina syskon har varit både när vi växt upp och nu när vi är vuxna.

Vi delar grundläggande värderingar och har fått en nyfikenhet, acceptans och vilja att göra något bra både för oss själva och andra - men det finns en hel del skillnader i uttryck.

När jag och min storebror var små var han väldigt framåt, hittade på saker, plockade fram och lekte med allt möjligt.
    Jag däremot satt gärna i ett hörn eller vid sidan och sysslade med något i lugn och ro.
    När vi var ute så var han långt framför alla andra medan jag gick sakta och tittade på blommor och blad längs vägen.
    Och visst, till viss del kan väl våra 2 år i åldersskillnad förklara det under de tidigaste åren, men skillnaderna i personlighet fanns kvar även när vi blev äldre. Och så vitt jag vet hade vi samma mamma och pappa, samma möjligheter till umgänge utanför den närmaste familjen osv.

Svar på tråden Svärmor antydde att det är vårt fel att dottern är lillgammal!!!