• Anonym

Hur länge kan man vara dålig i magen efter anitbiotikakur?

Jag har ätit Amoxicillin 3 gånger dagligen i 10 dagar för en infektion. Efter några dagar fick jag ont i magen och var lös och efter ca 5 dagar fick jag riktig diarré. Nu är det nästan en vecka sedan jag avslutade kuren men diarren är kvar. I början fick jag springa flera gånger om dagen men nu har de lugnat sig efter mängder med provivia, ris mm. Men fortfarande är det en gång varje dag med riktigt dålig mage och nästan vattentunn diarre. Så här har det varit i snart en vecka nu. Jag vet att antibiotika kan ge biverkan på magen men så här länge? Hur länge kan det sitta i? Jag vill bara bli frisk igen.

• Svar på tråden Hur länge kan man vara dålig i magen efter anitbiotikakur?
  • Anonym (tål inte)

Du tål antagligen inte antibiotikan du fick och då kan det bli så här, många är överkänsliga och du är troligen jätte överkänslig, blir det inte bättre om ngr. dagar tycker jag du ska ringa till vårdcentralen.

Tala om nästa gång du behöver antibiotika att du inte tål det, så de vet om det.

• Temugg

Låter länge men jag har faktiskt hört att Proviva kan ge motsatt effekt, kanske bättre att sluta med den än att fortsätta och tro att det ska bli bättre!?

• Anonym (Wildrat)

Din mage fungerar inte eftersom alla bakterierna i tarmen dog av antibiotikan. Det tar ett tag för dessa bakterier att komma tillbaka.

Jag var dålig i över en vecka sist. Jag löste det genom att äta mycket saker med bakterier i (Proviva, yoghurt osv) samt ta kapslar med extra bakterier. Såna finns på hälsokosten. Förutom detta drack jag mycket blåbärssoppa som gör att tarmarna inte för allt man äter vidare på en gång. Blåbärssoppan var faktiskt riktigt effektiv...

Tidigare har jag även tagit Dimor och liknande som stoppar upp men det kunde jag inte göra nu.      

• Momalicious

Antibiotika dödar ju alla bakterier, även de goda. Det kan i värsta fall ta flera månader för tarmen att bygga upp sin bakterieflora igen.

• Anonym

Probiotika i tablettform t.ex Probi mage eller Probiomax.
    Det blir högre koncentration än proviva.

• Anonym

Tack för era svar och tips!

Nu äter jag probiotikatabletter samt bäljar i mig proviva blåbärssoppa och massor av vitt bröd och naturell yoghurt. Har slutat äta vanlig mat och annat vanligt. Nu först känns det som om det håller på att vända. Hoppas det håller i sig nu!

Svar på tråden Hur länge kan man vara dålig i magen efter anitbiotikakur?