• Anonym (systern)

Överta hyreskontrakt?

Hej,
    jag och min syster har bott tillsammans i en lägenhet i ca 4,5 år. Det är hon som står på kontraktet. Hon kommer nu flytta till en annan stad, där hon ska skaffa ny lägenhet. Jag vill gärna bo kvar i lägenheten även fast hon flyttar eftersom det är mitt hem med.

Jag undrar om det är någon som är insatt i hur det går till att överlåta sitt hyreskontrakt? Om det ens går. Och hur sambolagen ser ut (om det gäller här)?

Tack för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-26 19:12
    Det jag egentligen är intresserad av är ifall det finns någon med egen erfarenhet, som bott med syskon (eller närstående) och hur krångligt det var att ta över lägenheten och kontraktet. Om det ens gick..

• Svar på tråden Överta hyreskontrakt?
  • Anonym (systern)

Jag hittade detta på "omboende.se";

Kontraktet kan också överlåtas till någon närstående som du bott ihop med en längre tid. Om du till exempel bor tillsammans med ett syskon eller förälder och själv ska flytta får den som bor kvar överta kontraktet. Går hyresvärden inte med på det kan du ansöka hos hyresnämnden om att få överta lägenheten.

Någon som vet om det stämmer? Någon som har egen erfarenhet? Och vet om det är svårt och krångligt, om de är hårda med beslutet om man ansöker till hyresnämnden..

• Anonym (Pim)

Min värd hade som krav att man skulle ha bott ihop i minst tre år. Det kravet uppfyller ju ni, men det är ju upp till er värd. Ring och hör med värden.

Jag fick för övrigt överta ett kontakt från min mamma för några år sedan. Vi hade bott i lägenheten ihop i 20 år (alltså sedan jag kom hem från BB).

• Anonym (systern)
    Anonym (Pim) skrev 2012-02-26 19:10:13 följande:
    Min värd hade som krav att man skulle ha bott ihop i minst tre år. Det kravet uppfyller ju ni, men det är ju upp till er värd. Ring och hör med värden.

Jag fick för övrigt överta ett kontakt från min mamma för några år sedan. Vi hade bott i lägenheten ihop i 20 år (alltså sedan jag kom hem från BB).
    Hej, tack för svar!

Jag har stockholmshem som hyresvärd och jag ringde och prata med dom och fick prata med en otrevlig man som inte verkade ha någon vidare koll. När jag kollat upp själv på hyresnämnden vad reglerna är så gäller det att närstående (som syskon, förälder) och även sambos har rätt att ta över kontrakt och som du säger 3 år är väl den "praxis". Men han på stockholmhem sa tvärtemot, han sa att ett syskon aldrig kan ta över en lägenhet och att det inte spelar någon roll hur länge man bott. Man måste vara gifta, eller vara förälder och barn enligt honom.

Om det hade varit familj som med din mamma verkar det inte vara något problem, men just syskon verkar vara olika =/

Undrar hur hårda stockholmshem är, han jag pratade med nekade ju helt och hållet som sagt.. Förvirrande. 
  • Anonym (systern)

Kanske ska ringa dit igen och hoppas på att jag får prata med någon annan!

• Anonym (Pim)
    Anonym (systern) skrev 2012-02-26 19:19:40 följande:
    Kanske ska ringa dit igen och hoppas på att jag får prata med någon annan!
    Ja, ring och hör med dem igen. Jag vet inte alls om tre år är praxis, det var vad vår (privat-)värd sade till oss att där gick deras gräns.
  • cloudberry79

Har du stått skriven på adressen och ni kan bevisa att du bott där (tex att din post gått dit och liknande) så är det hyreslagens bestämmelse om överlåtelse som gäller vad hyresvärden än säger. Säger hyresvärden nej när ni ansöker, så skickar ni en ansökan till hyresnämnden, blankett och regler finns här: www.hyresnamnden.se/Overlata-bostadslagenhet/Ansokan/

If you love me - please don't feed me!
  • Anonym (systern)
    cloudberry79 skrev 2012-02-26 19:22:37 följande:
    Har du stått skriven på adressen och ni kan bevisa att du bott där (tex att din post gått dit och liknande) så är det hyreslagens bestämmelse om överlåtelse som gäller vad hyresvärden än säger. Säger hyresvärden nej när ni ansöker, så skickar ni en ansökan till hyresnämnden, blankett och regler finns här: www.hyresnamnden.se/Overlata-bostadslagenhet/.../
    Hej, tack!
    Okej, det låter ju lite mer hoppingivande. Förstår inte riktigt vad han på stockholmhem pratade om. Jag har varit skriven där under alla år och vi flyttade in där tillsammans, så har fått min post dit. Går att bevisa!

Så säger hyresvärden nej, och man tar det vidare så ska man enligt lag ha rätt att ta över ändå? Eller kan de på hyresnämden säga nej trots att jag kan bevisa att jag bott där i snart 5 år? :)

Tack för svar!
  • Anonym (systern)
    cloudberry79 skrev 2012-02-26 19:24:27 följande:
    Länken är lite knasig i mitt inlägg, gå via www.hyresnamnden.se och sedan vidare till överlåta.
    Tack :)
  • cloudberry79
    Anonym (systern) skrev 2012-02-26 19:26:13 följande:
    Hej, tack!
    Okej, det låter ju lite mer hoppingivande. Förstår inte riktigt vad han på stockholmhem pratade om. Jag har varit skriven där under alla år och vi flyttade in där tillsammans, så har fått min post dit. Går att bevisa!

Så säger hyresvärden nej, och man tar det vidare så ska man enligt lag ha rätt att ta över ändå? Eller kan de på hyresnämden säga nej trots att jag kan bevisa att jag bott där i snart 5 år? :)

Tack för svar!
    De kan ändå säga nej om du inte kan anses klara det ekonomiskt tex, men alla de reglerna står på hyresnämndens hemsida.
  • Anonym (systern)
    cloudberry79 skrev 2012-02-26 19:24:27 följande:
    Länken är lite knasig i mitt inlägg, gå via www.hyresnamnden.se och sedan vidare till överlåta.
    Okej, det var liknande som jag hittat innan men jag förstår inte ritkigt om man har "rätt" till att ta över, för står ju längst ner "Både hyresvärden och hyresgästen kan överklaga hyresnämndens beslut till Svea hovrätt. I Svea hovrätt kan andra kostnadsregler gälla."
    Känns ju avancerat, men de kanske bara säger nej om man har svårt att bevisa? För bevisa kan jag ju så då borde dte ju inte vara några problem, om de inte säger nej ändå..
  • Anonym (systern)
    cloudberry79 skrev 2012-02-26 19:28:22 följande:
    De kan ändå säga nej om du inte kan anses klara det ekonomiskt tex, men alla de reglerna står på hyresnämndens hemsida.
    Okej, men så om jag kan betala hyran, är skötsam, inga betalningsanmärkningar eller liknande och kan bevisa vi bott tillsammans i 4,5 år samt att vi är syskon, borde de inte säga nej? Eller kan de inte säga nej enligt lagen? Isåfall borde det ju inte vara några problem..

Tack så mycket för hjälpen!
  • cloudberry79
    Anonym (systern) skrev 2012-02-26 19:32:33 följande:
    Okej, det var liknande som jag hittat innan men jag förstår inte ritkigt om man har "rätt" till att ta över, för står ju längst ner "Både hyresvärden och hyresgästen kan överklaga hyresnämndens beslut till Svea hovrätt. I Svea hovrätt kan andra kostnadsregler gälla."
    Känns ju avancerat, men de kanske bara säger nej om man har svårt att bevisa? För bevisa kan jag ju så då borde dte ju inte vara några problem, om de inte säger nej ändå..
    Frågan är om det är värt besväret att överklaga hyresnämndens beslut, men har du hemförsäkring så brukar viss rättslig hjälp ingå där. Jag tycker i vilket fall det är värt att kontakta värden, lägga upp ert ärende klart och tydligt och förklara att ni kommer gå vidare till hyresnämnden om ni inte kan komma överens om överlåtandet. Att ta upp ärendet i hyresnämnden är gratis, det är först om du eller värden vill överklaga beslutet som det börjar kosta pengar.
  • Ms H

Du funderade på sambolagen också... det gäller två personer som bor ihop i ett parförhållande, så den gäller inte er.

• Anonym (systern)
    cloudberry79 skrev 2012-02-26 19:38:14 följande:
    Frågan är om det är värt besväret att överklaga hyresnämndens beslut, men har du hemförsäkring så brukar viss rättslig hjälp ingå där. Jag tycker i vilket fall det är värt att kontakta värden, lägga upp ert ärende klart och tydligt och förklara att ni kommer gå vidare till hyresnämnden om ni inte kan komma överens om överlåtandet. Att ta upp ärendet i hyresnämnden är gratis, det är först om du eller värden vill överklaga beslutet som det börjar kosta pengar.
    Undrar om det är vanligt att de säger nej.

Hittade detta:

"32 § Hyresgästen får inte överlåta hyresrätten utan
    hyresvärdens samtycke, om ej annat följer av 34--37 §§.
    Vägras samtycke utan skälig anledning eller lämnar hyresvärden
    ej besked inom tre veckor efter det att samtycke begärdes, får
    hyresgästen säga upp hyresavtalet. Lag (1993:407)".

"34 § En hyresgäst, som ej avser att använda sin bostadslägenhet, får
    överlåta hyresrätten till en närstående som varaktigt sammanbor med
    honom, om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Sådant
    tillstånd skall lämnas, om hyresvärden skäligen kan nöja sig med
    förändringen. Tillståndet kan förenas med villkor".
  • Anonym (systern)
    Ms H skrev 2012-02-26 19:40:09 följande:
    Du funderade på sambolagen också... det gäller två personer som bor ihop i ett parförhållande, så den gäller inte er.
    okej, var det jag tänkte!
  • Anonym (systern)

Någon annan med erfarenhet som överlåtit kontrakt till närstående, eller fått ta över.. får gärna höra av sig!

Svar på tråden Överta hyreskontrakt?