Jag fick min käftsmäll i juni förra året.
Hade då mått konstigt en tid efter att provat sluta röka med champix. (en medicin) avbört den kuren, men med mitt stressade leverna jag hade innan så var det försent. (Borde aldrig börjat äta dessa tabletter, hade nog inte fått så "djup" depression om jag talat om att jag inte mådde tiptop när jag började med dem)
Första månaden fick jag atarax, lättare medicin mot ångest (och allergi..) hjälpte inte så fick sen antidepp.
Efexor & en tablett till som jag åt en månad.
Mådde mycket sämre i början när jag började med antidepp, jag hade många fysiska biverkningar som visst inte är så vanliga. Men sen lyfte det lite & med hjälp av familj & vänner kunde jag vara lite social i slutet av sommaren.
Började jobba i slutet av september 25%, fick bakslag & ökade medicinen. Sen gick det bättre & jobbade 50% året ut.
Nu jobbar jag 70% som jag gjorde innan sjukskrivningen.
Jag har haft ett otroligt stöd av vänner som haft/har varit sjuka i depp. Jag har hela tiden varit helt öppen med hur jag mått. Min make följde med på några av läkarbesöken när det var som värst, detta va jättebra för läkaren pratade då också med honom & vikten av att ställa upp.
Han tog barnen hela sommaren, jag sov, sov, sov.
Jag har också ändrat mycket i vårt liv.
Gick på akupunktur, massage, skaffade spikmatta & annat som gör att man bara slappnar av.
Va hos en kurator ett par gånger, men det hjälpte inte mig. Kändes som jag gick dit för att vara snäll mot kuratorn.
Kan numer enkelt lägga mig en timme & bara halvblunda & hämta kraft.
Jag äter efexor fortfarande, och kommer göra det säkert ett halvår till.
Hur lång det tar, vet man som sagt inte!
Min depression var till stor del biverkning av medicin, varav det kan vara lättare att komma ur.
Året innan hade jag också ganska stora bekymmer med livspusslet, sjukt barn, problem med min älskade hund, stressigt jobb mm.
Sjukt barn visade sig senare under våren bero på att han är allergisk mot djur, så det var tungt beslut för mig att placera om min hund.
Jag är fortfarande ganska svajig i sinnet, men har lärt mig att då säga till direkt. (i första hand maken, att nu känns det inte ok. Jag behöver vara ifred!)
Man får låta tiden ha sin gång, ta reda på så mycket fakta det går.
Så olika från person till person.
Hoppas det blir bättre för er snart!!