• Ofir

P-piller & migrän? snälla hjälp!

Hej!
    Detta är säkert helt fel ställe och placera detta inlägg men är ny här och kunde inte hitta något som passar bättre.
    Jag har ett litet problem och jag undrar om någon annan här har upplevt detta?

Innan jag började med p-piller hade jag migrän vid flera tillfällen under ett år men i samband med att jag började äta p-piller försvann migränen.
    Jag har fått det förklarat för mej att många blir av med sin migrän när de börjar äta p-piller eftersom kroppen hela tiden håller en jämn hormon mängd, andra kan i stället få migrän.
    Nu har jag ätit p-piller i 5 år (samma sort i 2-3 år) och denna månaden har jag haft migrän 2 gånger. Jag har inte varit stressad eller liknande (det var ofta då det bröt ut förr) och min gynekolog tycker att det är väldigt konstigt att få migrän (av p-piller) så här långt efter.

Har någon upplevt detta? Vet någon vad det beror på? Hur gjorde ni för att det skulle försvinna? vill helst inte byta till ett annat preventivmedel..

Ska förmodligen söka hjälp för detta men skulle vara kul att höra om någon här visste..
    Kramar/L

• Svar på tråden P-piller & migrän? snälla hjälp!
  • Sarah 28

Jag hade likadant och var gravid... Har du kollat?

• Ofir

Nej, jag har inte kollat det men hade mens förra månaden och första gången jag hade migrän var ungefär vid ägglossning denna månad så då skulle det väl vara lite tidigt. (har visserligen mått illa ett tag nu, men det kan man ju göra ändå)
    Borde få mens om några dagar, får väl testa men annars.
    Tack för ditt svar

• Ofir

Sarah 28: När i graviditeten fick du migrän?

• Sarah 28

Innan jag ens förstod att jag var gravid.

• Ofir

ok
    Antar att det bara är att vänta och se. Är ju inte alls kul att få tillbaka migrän efter så här lång tid..

• Snuttetrollet

Jag fick migrän i samband med när jag åt kombinations p-piller och bytte sedan till en annan sort där hormonerna inte varierar hela tiden vilket var bättre. Migrän kan utlösas utav tex sömnbrist och hormonförändringar som man har under mensen som påverkar mig. Jag har ofta migrän i samband med mens trots att jag inte är stressad.

• Ofir

Snuttetrollet: Jag har hört att man kan få migrän om man byter p-piller men lite konstigt om det skulle komma nu när jag ätit samma p-piller i 2-3 år, det tyckte min gynekolog också.
    Och migränet har ju inte kommit nära mensen, men kanske sömnbrist..har sovit ganska dåligt (men det gör jag ju nästan alltid iofs).
    Tacksam för ditt svar!

• GULDHJÄRTA

Jag åt p-piller för många år sen, och det funkade jättebra, men efter mitt andra barns födelse tänkte jag ta p-piller igen, men det funka inte alls, fick gräsliga migränanfall.

Jag tror att det kan ändras i kroppen, hormonerna, och det var det som hände i mitt fall.
    Dem hemska migränanfallen slutade när jag slutade med p-piller.
    Nu efter mitt tredje barn äter jag minipiller och det funkar.

Lycka till!

• Ofir

Hej Guldhjärta och tack för ditt svar!
    Antar att man hela tiden förändras, även hormonerna och det kanske är så det är fallet för mej. Var att sluta med p-pilleren ditt enda alternativ? Har hört att man kan få "migrän medicin" och fortsätta äta samma p-piller. Men det är väl i och för sig lite onödigt om man kan lösa det utan att proppa i sig massa piller.

Svar på tråden P-piller & migrän? snälla hjälp!