• Anonym (ont)

Ont i leder, vad kan är det för fel? reumatiker?

Jag har nu börjat fundera över varför jag ständigt har ont i kroppen. På mornarna har jag jätte ont och är stel i lederna, främst fötterna knän & höfter. Och nu har jag i ca. 4 månader fått till och från (ca. 1 gång i veckan) haft jätte ont i lederna i tårna. Men nu har jag haft ont i foten i 4 dygn och jag får gå på sidan av foten för att inte belasta tårna, vilket gör att jag staplar fram. 

Får även ganska lätt ont i lederna i händerna & handlederna knakar & gör ont, inte hela tiden men då och då. Läste lite om ledgångsreumatism och det stämmer ju en del, men jag vet inte? Känns som "fjånigt" att söka vård för stelhet i leder och ont i foten som 22 åring?

• Svar på tråden Ont i leder, vad kan är det för fel? reumatiker?
  • tackförfisken

Har du gjort något särskilt sista tiden. Ansträngt dig lr så.
    Jag har fått ledinflamation varje gång jag börjat jobba efter fl. Har ett jobb där jag använder kroppen mycket och leder och muskler har varit ovana. Har ätit voltaren och jobbat på som vanligt så har det gett sig.
    Hade som du , ont i varje led.

• Anonym (ont)
    tackförfisken skrev 2012-02-26 20:53:58 följande:
    Har du gjort något särskilt sista tiden. Ansträngt dig lr så.
    Jag har fått ledinflamation varje gång jag börjat jobba efter fl. Har ett jobb där jag använder kroppen mycket och leder och muskler har varit ovana. Har ätit voltaren och jobbat på som vanligt så har det gett sig.
    Hade som du , ont i varje led.
    Nä inget särkilt avvikande. Jobbar som vanligt, anstränger mig som jag brukar.
  • tackförfisken

Tycker du ska söka på vc. Fick göra lite enkla tester när jag var där, för att utesluta reumatism.
    Det är jobbigt att ha ont och så slipper du oroa dig.

• Beccah79

Tycker också att du ska kontakta vc. Ett tips är att förbereda sig noga genom att skriva upp alla symptom, hur det känns, var du har ont, när smärtan uppstår och hur länge det håller i sig. Det är inte så lätt att komma ihåg allt när man väl sitter hos doktorn.

• Anonym (ont)

Ja, jag kanske borde söka mig till vc. Men känns som att jag är "för ung" för att ha nå reumatism. Samtidigt är jag rädd att det är nå sånt, eftersom att jag har problem med nacken och huvudvärk också. Det är så jobbigt på mornarna att kliva upp och känna jaha ännu en dag att vara morgon stel (vilket jag varit i många månader) och sen gå ner för trappen med dottern på höften, och det är en pärs. Då känns det rejält i varje led från navel och ner. 

• Anonym (ont)

Även på kvällen när jag inte är lika stel, om jag sitter/ligger i soffan en stund kan jag bli stel igen och ha svår räta på mig när jag ska upp

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (ont) skrev 2012-02-27 11:13:46 följande:
    Ja, jag kanske borde söka mig till vc. Men känns som att jag är "för ung" för att ha nå reumatism. Samtidigt är jag rädd att det är nå sånt, eftersom att jag har problem med nacken och huvudvärk också. Det är så jobbigt på mornarna att kliva upp och känna jaha ännu en dag att vara morgon stel (vilket jag varit i många månader) och sen gå ner för trappen med dottern på höften, och det är en pärs. Då känns det rejält i varje led från navel och ner. 
    Graviditet kan utlösa reumatism oavsett ålder... 
  • AA2012

Svårt att säga vad det är du lider av men det kan vara fibromyalgi, kolla på www.fibromyalgi.se där kan du läsa om vilka symtom osv.

• Anonym (ont)
    Anonym (Wildrat) skrev 2012-02-27 11:21:14 följande:
    Graviditet kan utlösa reumatism oavsett ålder... 
    Det visste jag inte. Det är 21 månader sen jag var gravid, och det var för ca. 6-8 månader sen som morgonstelheten började störa mig. Det känns som att det är för stort glapp mellan förlossningen och när morgonstelheten började. Men vad vet jag
    AA2012 skrev 2012-02-27 11:22:03 följande:
    Svårt att säga vad det är du lider av men det kan vara fibromyalgi, kolla på www.fibromyalgi.se där kan du läsa om vilka symtom osv.
    Var in och läste och hittar ingenting om inflammerade leder eller led problem, kanske läste slarvigt men det verkar inte stämma :-S

• AA2012
    Anonym (ont) skrev 2012-02-27 11:37:07 följande: 

Var in och läste och hittar ingenting om inflammerade leder eller led problem, kanske läste slarvigt men det verkar inte stämma :-S

http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/571/1/ där står om de olika symtom, vet inte om du inte hittade den sidan innan?
  • Anonym (ont)

Jo jag hittade den sidan men det var ju hundra olika symtom, står ingenting om stela ömma leder? Hursomhelst har jag ringt vc & fick tid imorgon bitti. Hoppas doktorn har något svar för jag orkar inte kämpa varje dag & inte veta vad som händer i kroppen

Svar på tråden Ont i leder, vad kan är det för fel? reumatiker?