• Anonym (osäker)

åka till astrid lindgrens värld utan bil?

har usel ekonomi inför sommaren. har inte bil. och har mycket värk av en sjukdom. bor i stockholm. skulel vilja vöerraska mitt barn med en astrisd lindgrens värld resa som semesterresa. men hur tar man sig smidigast dit från stockholm? osäker på om kroppen orkar om det är för omständigt... men vill så gärna!!  någon som har tips på färdsätt och kanske boende alldeles intill?

• Svar på tråden åka till astrid lindgrens värld utan bil?
  • Gladskit

I samband med lov och även vissa turer på somrarna, så finns det ett tåg som går mellan Linköping och Kalmar som stannar precis vid Astrid Lindgrens värld.
    Jag har en syster som bor vid en annan station längs med den linjen och när vi ska dit så åker vi Stockholm-Linköping och så vidare. Så titta på tågbiljetter på www.sj.se från Stockholm med byte i Linköping och sen Kustpilen på sista sträckan. Ju tidigare man bokar desto bättre pris brukar man få.
    http://www.ostgotatrafiken.se/Priser--Biljetter/Resor-till-ett-annat-lan/Resa-med-Kustpilen/

• Ankissen

Om du tycker det känns okej att åka tåg så har Kustpilen (som går mellan Kalmar och Linköping) en extra tågstation på sommaren precis vid Astrid Lindgrens Värld där alla turer stannar. Boende finns i parken i form av små stugor och dylikt. Men dessa tar ofta slut och är troligen inte så billiga. Kolla på www.alv.se. Vill du bo mer centralt går det ett turisttåg mellan ALV och centrum och det kan man ju åka på om man inte vill gå. Inne i stan finns det så klart fler boendealternativ. Att gå från ALV till Vimmerby centrum tar dock bara ca 20 minuter skulle jag tro.

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Anonym (osäker)

ser bra ut. var inne o kikade men det är nog för tidigt för att kunna boka resor i sommar. oklart vad det kostar men det verkar ju i alal fall vara direktbuss!! tack för tips!

• Anonym

Om du ska till trakten och orkar så är Kolmården också riktigt riktigt trevligt och brukar vara väldigt uppskattat av barn. Dit är det extremt lätt att ta sig, med tåg till Krokek från Stockholm och sedan en lokalbuss direkt till parken. Därkring finns det många vandrarhem och stugor som man kan hyra, och det finns också camping om man vill tälta.

Lycka till! Jag tror nog att du fixar resan till Astrid Lindgrens! Det är kanonkul för barnen. =) Ett tips är att ta sig in till någon stad efteråt, t.ex. vandrarhem i Linköping, för att övernatta. Det blir billigare än att övernatta i stuga vid parken och då har ni Stockholmståget nära till hands sedan.

Stannar ni i Linköping - passa på att besöka Gamla Linköping - det är dömysigt och det finns en godisaffär där som är väldigt poppis. =)

• Anonym (osäker)

åh vilka superbratips från er allihop! Familjeliv är verkligen en skatt!

• Heranell

Men ALV är väl inte ett dugg nära Linköping eller är jag ute och cyklar?
    Vi var där för ett och ett halvt år sen, nog för att vi körde förbi Linköping på vägen dit från Karlstad, men sen var det ju långt kvar...
    Vi hyrde en stuga på ALV, enklast möjliga, en natt, jag minns dock inte vad det kostade. Men det finns nåt ställe nära som heter Oxgården och det verkar jättemysigt. Och Vimmerby är fint tycker jag. Hoppas ni kommer iväg!

• Gladskit

Nej det är ju inte jättenära mellan Linköping och ALV.
    Med kustpilen från Linköping tror jag det tar nästan 1,5h.
    Men det är ju ett tips om det är dyrt med boende i eller kring Vimmerby, att man tar tåget tillbaka och övernattar i Linköping istället. Där kanske det finns något roligt man kan göra också, så blir det en riktig minisemester innan man åker hem till Stockholm.

• Anonym (osäker)

men OM man ska bo i enklaste av stugor, visst måst eman ta med lakan då? kan blir lite tufft när vi åker tåg att släpa med lakan o handduk o dyl även om vi tar minimalt med. har tyvärr svårt att bära så mycket...

• Anonym
    Gladskit skrev 2012-02-27 10:05:01 följande:
    Nej det är ju inte jättenära mellan Linköping och ALV.
    Med kustpilen från Linköping tror jag det tar nästan 1,5h.
    Men det är ju ett tips om det är dyrt med boende i eller kring Vimmerby, att man tar tåget tillbaka och övernattar i Linköping istället. Där kanske det finns något roligt man kan göra också, så blir det en riktig minisemester innan man åker hem till Stockholm.
    Det är inte supernära, men många utgår från Linköping när de ska neråt Vimmerby-hållet. Linköping är "närmaste hamn" som ligger på järnväg och det är ofta väldigt praktiskt att åka den vägen, särskilt om man kommer med tåg.
  • Ankissen

Vill du bo i en lite större stad men tycker Linköping känns för långt bort går det ju alltid välja Västervik. Det är ju en av Sveriges mysigaste sommarstäder och ligger bara ca 5 mil från Vimmerby. Går oxå att nå med tåg från Linköping och mellan Vimmerby och Västervik går det bussar.

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Anonym (ALV fanatiker)

Va kul att du tänkt åka till Astrid Lindgrens Värld.

Tycker absolut du ska försöka ta dig dit med dina barn de kommer både du och barnen leva på resten av året.

Jag och min familj åker dit varje år och har gjort i 7 års tid. Om jag ska erkänna något så tycker nog jag det är roligare än barnen många gånger. Allt är så välgjort och proffsigt gjort.

Eftersom du åker från Stockholm utan bil så hade jag köpt paketerbjudandet som de har: två dagars inträde och bo i ALV-byn.
    Ex finner du på denna länken:  http://www.alv.se/infor-ditt-besok/priser/boendeprislista

Dessa priser är för en familj på 2 vuxna och upp till 3 barn. Om man är en vuxen så blir priset något billigare. 

Hoppas ni kommer iväg och får ett minne för livet.

Trevlig resa.      

Svar på tråden åka till astrid lindgrens värld utan bil?