Vilket är det bästa fodret att ge till en katt?
Ja, som rubriken lyder. Vilket är det bästa fodret för katter och varför?
Ja, som rubriken lyder. Vilket är det bästa fodret för katter och varför?
Det beror på vem som svarar skulle jag vilja säga. Det mest optimala och mest naturliga är ju att barfa sin katt. Näst efter det tycker jag blötmat ( som idag är ett helfoder)då det inte innehåller en massa spannmål och andra mysko tillsatser.
De absolut sämsta fodren är de som man köper i matbutiker, dessa är utblandade med en jäkla massa spannmål för att hålla nere priset. Tyvärr är det väldigt många som går på reklamen om att man tex ska köpa Friskis, detta företag går med så stor vinst på sitt skitfoder att dom har råd med så mycket reklam. Gå efter sunt förnuft och med kunskapen att katter är köttätare, ej betande kossor som Friskis vill få oss att tro.
Det är just det, att jag har fått så många olika åsikter och blir bara mer förvirrad. Jag har bytt foder nu till Hills gastrointestinal burkmat/blötfoder samt torrfoder eftersom gammelkatten varit risig i kistan en längre tid. Nu är han bra i magen efter en vecka på nya maten, medan den yngre katten verkar ha fått problem istället... Veterinären sa att torrfodret var lättsmält och baserat på spannmål och det gjorde mig tveksam från början. Man ska alltså helst inte ge torrfoder alls då, i din mening? Finns det bättre och sämre torrfoder? Under en period fick de enbart kött (fisk, kyckling och köttfärs) blandat med vatten men de åt mycket mindre än vanligt och gamla katten blev uttorkad.
Ja du ser vad duktiga veterinärer är, "baserat på spannmål" En katt kan inte tillgodogöra sig spannmål, förutom det lilla som stannar kvar och skapar problem som ffa urinvägsbesvär och fetma. En katt är carnivor dvs köttätare, alltså så ska fodret innehålla så mycket kött som möjligt (animaliskt protein) tex kyckling. Och det ska stå först i innehållsdeklarationen för då menas det att det är mest av just det. Animaliskt protein ska gärna även stå på andra tredje plats också. Helst inget spannmål alls, ju mer spannmål desto mer måste katten äta för att bli mätt då det bara är bukfylla. Katten bajsar även betydligt mer eftersom tarmen inte kan ta upp spannmålet.
Personligen kör jag med Porta21 sensible (helt utan spannmål) och Eukanuba. Dom får även blötmat, fri tillgång på båda delarna. Alla katter har bra vikt.
Torrfoder eller ej kan bara du själv avgöra, jag tycker det är bra då man inte är hemma. Katter behöver småäta då dom har väldigt kort tarm.
För att få katterna att dricka mer kan jag varmt rekommendera vattenfontän och flera glas eller vattenskålar i hemmet, jag har tex alltid ett glas med vatten stående på diskbänken som alla katter tycker om att dricka ur.
Kanske lite sent att svara men gör det ändå.
Jag kör också med Eukanuba, det är jättebra och katterna älskar det (:
Måste säga att Lidls kattmat är ganska bra också.
Innehåller mer kött än spannmål.
Ett tips är att alltid kolla innehållsförpackningen,
så ser du, står det "spannmål" först så betyder det att det innehåller
mest spannmål, men står det "kött" först så innehåller det mest kött (:
min katt får opticat blötmat med gele, och samma torrfoder. jag gav euroshoppers torrfoder, men det blev han kass i magen av. hos mej var det trixigt ibland då den ena katten älskar gele och den som fick en tumör och jag fick ta bort gillade bara sås!
Det bästa är ju att man ger katten som som är näringsriktig.
Att BARFA om man inte har kunskapen är helt befängt. Man måste vara rejält påläst då.
Bästa maten är burkmat utan spannmål, det kräver ingen kunskap eller förberedelser för de som inte kan/orkar/vill lägga ner tid och kraft på att läsa på.
Vi ger våra katter Royal Canin. Lååångt ifrån det bästa, långt ifrån det bästa torrfodret MEN det fungerar för oss & våra katter.
Vi har två allergiska katter (uppfödda på BARF/Burkmat) och de tål bara vissa foder så vi
kör med som fungerar för de.