• scrapparlotta

Magknip efter frukost, varför??

Jag har den senast tiden, kanske några veckor tillbaka, fått väldig magknip efter frukost. Ibland mer och ibland mindre, kan sitta på toa jättelänge flera gånger om....jättejobbigt. Varför?? Jag äter varje frukost ägg, tycker det är gott och mättande. På jobbet har jag ägget på mackan och här hemma brukar jag äta i äggkopp med smoothie till.....Är det all ägg som gör att jag får ont i magen?? Eller vad är det? Det är jättejobbigt, och på jobbet har jag svårt att gå på toa längre stunder då jag står på en lina och jobbar och måste vara där för att linan ska funka....går nån stannar linan.....Är det vanligt att man kan få magknip av ägg?

• Svar på tråden Magknip efter frukost, varför??
  • Diablo

Dricker du mjölk? För jag har själv kommit på att jag inte tål mjölk på morgonen. Då kan jag få jätteont i magen. Men på kvällen så funkar det bättre!

Har man tur behöver man inget vett!
  • scrapparlotta

Väldigt sällan....jag får knappt i mig 1 l mjölk i veckan. Jag dricker smoothie och kaffe till frukost, nån enstaka fall då filen eller nåt är slut så jag inte kan göra smoothie dricker jag mjölk.

Har tänkt på kaffet med, förr drack jag ca 5 koppar kaffe om dagen coh hade ont i magen (fast annat ont). Drog ner på kaffet och dricker i dag max  2 koppar. Måste ha till frukost, och ibland på eftermiddagen. Så det är nog inte kaffet heller....  

• Pickeli

Ja man kan få ont i magen av ägg, det är ju väldigt gasbildande! Testa uteslut ägget i ett par dagar och se om det blir bättre!

Google it!
  • scrapparlotta

Men vad ska jag äta istället för ägg? Jag kör ingen lchf metod, men jag försöker dra ner på kolhydraterna.....äter macka på jobbet för det är smidigt, men här hemma äter jag inga mackor. Så mättar det så bra.....men jag får väl hoppa det nån dag så får vi se....

• scrapparlotta

vad hetesån fil/yriooghurt som är bra för magen? Och nåt t annat som är bra att äta om man har magknip?

• QueenObscene

Du har väl yoghurt eller så i smoothien? Jag är laktosintolerant och innan jag fick det konstaterat så fick jag hemskt ont i magen på morgonen när jag hade ätit yoghurt. Slutade med det och har aldrig ont numera.. Testa sådan där yoghurt som ska hjälpa matsmältningen... Kommer inte ihåg vad den heter. Blir det ingen skillnad, testa laktosfritt eller iaf låglaktos.

• scrapparlotta
    QueenObscene skrev 2012-02-27 20:43:21 följande:
    Du har väl yoghurt eller så i smoothien? Jag är laktosintolerant och innan jag fick det konstaterat så fick jag hemskt ont i magen på morgonen när jag hade ätit yoghurt. Slutade med det och har aldrig ont numera.. Testa sådan där yoghurt som ska hjälpa matsmältningen... Kommer inte ihåg vad den heter. Blir det ingen skillnad, testa laktosfritt eller iaf låglaktos.

Ja det klart, det har jag ju......tänkte bara på mjölken.

Ja jag funderar vad alla dom där produkterna heter som ska vara snäll mot magen....Får väl testa laktosfri om det inte blir bättre då...Men samtidigt måste det vara nyttigt, jag bantar och ska gå ner i vikt.  

• scrapparlotta

Hoppade över ägget i morse och inget magknip. Skit åxå att jag måste avstå från ägg, tycker det är perfekt att äta ägg......Imorgon ska jag prova ägg en gång till coh se om jag får magknip då.

• QueenObscene
    scrapparlotta skrev 2012-02-27 22:06:11 följande:

Ja det klart, det har jag ju......tänkte bara på mjölken.

Ja jag funderar vad alla dom där produkterna heter som ska vara snäll mot magen....Får väl testa laktosfri om det inte blir bättre då...Men samtidigt måste det vara nyttigt, jag bantar och ska gå ner i vikt.  

Det finns ju laktosfri lättyoghurt också. Tror även det finns låglaktos...
    scrapparlotta skrev 2012-02-28 10:56:47 följande:
    Hoppade över ägget i morse och inget magknip. Skit åxå att jag måste avstå från ägg, tycker det är perfekt att äta ägg......Imorgon ska jag prova ägg en gång till coh se om jag får magknip då.
    Testa att ta bort laktos men äta ägg istället. Men visst kan det vara ägget, alla tål inte äggprotein...
  • marlar13

jag har besvär med gallan bla så blir avföringen ljus pga att det inte kommer ut galla då jag äter ägg det blir alltså kramp i gallgången. Läkare har sagt att jag förmodligen har nedsatt funktion i gallan detta då de inte har hittat några gallstenar på röntgen. Jag får fruktansvärt ont i magen om jag äter ägg. gaser smärtor kallsvettas och det tar flera timmar innan det lättar

• KanDetHändaNu
    scrapparlotta skrev 2012-02-27 12:24:29 följande:

vad hetesån fil/yriooghurt som är bra för magen? Och nåt t annat som är bra att äta om man har magknip?

Aktivia, activell(stavning?). Verum finns både som laktosfri fil och yoghurt
    scrapparlotta skrev 2012-02-27 12:06:42 följande:

Men vad ska jag äta istället för ägg? Jag kör ingen lchf metod, men jag försöker dra ner på kolhydraterna.....äter macka på jobbet för det är smidigt, men här hemma äter jag inga mackor. Så mättar det så bra.....men jag får väl hoppa det nån dag så får vi se....

Havregrynsgröt, mörkt grovt bröd, sallad, matlåda från gårdagens middag, sockerfri risgrynsgröt. Ett tips är att baka eget bröd för då kan du göra det extra nyttigt
  • Paulina P P

Jag kör havregrynsgröt i perioder. Det mättar väldigt länge tycker jag.

• scrapparlotta
    Paulina P P skrev 2015-09-04 09:19:56 följande:

Jag kör havregrynsgröt i perioder. Det mättar väldigt länge tycker jag.

Oj, så många gånger jag har försökt äta havregrynsgröt....går inte att äta. Har försökt med massa olika saker att ha på som rivet äpple, olika bär men, nä. Jag kan inte äta det bara...tyvärr, det är ju så nyttigt.
Svar på tråden Magknip efter frukost, varför??