• Anonym (cola light)

cola light vid lchf kost

Jag har börjat på lchf, men jag har ett problem jag dricker mkt cola light. Jag har verkligen inte karaktären att sluta med det, men det är också det ända söta jag får i mig. Nu vill jag inte ha något svar att det är inte bra för kroppen m.m. utan min fråga är får man samma vikt resultat med lchf nör man dricker light produkter?

• Svar på tråden cola light vid lchf kost
  • Anonym (Undvik!)

Sockersmakande produkter lurar kroppen att den ska få socker och insulinproduktionen sätter därför igång vilket försvårar viktnedgången, så nej, du kan inte dricka cola till LCHF.  Om du verkligen ger LCHF en chans kommer du att bli av med ditt sötsug på max en vecka och sedan är du av med ditt colaberoende. Den ansträngningen kan det väl vara värt? 

• Anonym
    Anonym (Undvik!) skrev 2012-02-27 13:04:50 följande:
    Sockersmakande produkter lurar kroppen att den ska få socker och insulinproduktionen sätter därför igång vilket försvårar viktnedgången, så nej, du kan inte dricka cola till LCHF.  Om du verkligen ger LCHF en chans kommer du att bli av med ditt sötsug på max en vecka och sedan är du av med ditt colaberoende. Den ansträngningen kan det väl vara värt? 

Det är förvisso inte det allra bästa för kroppen att dricka cola light och ja, det kan trigga igång sockersuget, men med tanke på hur de flesta äter innan de sätter igågn med LCHF kan jag tycka att det är en fis i rymden att unna sig lite lightdtyck ibland, även om det går emot det LCHF förespråkar - rena produkter utan tillsatser osv. Jag håller däremot inte med om att det försvårar viktnedgången. Jag har åtminstone två bekanta som har gått ner i vikt genom att utesluta kolhydrater och druckit cola light flera ggr i veckan.

TS, jag tror att det kan vara bra för dig att försöka låta bli lightdryck men om det också är det enda söta du får i dig tror jag inte att det påverkar viktnedgången. Men det som sagt om du inte låter dig luras av det söta och blir sugen på annat sött...  
  • Anonym (cola light)

okej, självklart förstår jag att det inte är bra för kroppen. Men mina matvanor innan detta var katastrof. Kunde vräka i mig 0,5 kg godis utan problem på en kväll. Det var alltid söta saker varje dag var det inte godis så var det bullar och kakor. Ersatte mat med sötsaker. Så det är kanske inte så farligt att ta lite cola light ibland. Tack! :)

• Fiaz
    Anonym skrev 2012-02-27 13:17:17 följande:

Det är förvisso inte det allra bästa för kroppen att dricka cola light och ja, det kan trigga igång sockersuget, men med tanke på hur de flesta äter innan de sätter igågn med LCHF kan jag tycka att det är en fis i rymden att unna sig lite lightdtyck ibland, även om det går emot det LCHF förespråkar - rena produkter utan tillsatser osv. Jag håller däremot inte med om att det försvårar viktnedgången. Jag har åtminstone två bekanta som har gått ner i vikt genom att utesluta kolhydrater och druckit cola light flera ggr i veckan.

TS, jag tror att det kan vara bra för dig att försöka låta bli lightdryck men om det också är det enda söta du får i dig tror jag inte att det påverkar viktnedgången. Men det som sagt om du inte låter dig luras av det söta och blir sugen på annat sött...  

Jaa precis! Jag kan oxå dricka cola light ibland trots att jag äter enligt LCHF, dock så gör det ingen skillnad på mitt sockersug, jag har aldrig varit en sån som dras till socker heller iof, men men
    Å andra sidan, är det så att du känner att du är lite beroende av colan så att du kan dricka det varje dag eller iaf flera gånger i veckan, så tycker jag att du ska försöka sluta med det samtidigt som du äter enligt LCHF, light är ju trots allt inte bra för kroppen, läsk i allmänhet är inte bra, och inte för tänderna heller  
  • Anonym (#2)
    Anonym (cola light) skrev 2012-02-27 13:22:31 följande:
    okej, självklart förstår jag att det inte är bra för kroppen. Men mina matvanor innan detta var katastrof. Kunde vräka i mig 0,5 kg godis utan problem på en kväll. Det var alltid söta saker varje dag var det inte godis så var det bullar och kakor. Ersatte mat med sötsaker. Så det är kanske inte så farligt att ta lite cola light ibland. Tack! :)
    Jag har samma inställning som du. Visst, det verkar inte alls bra det som stod i länken från Expressen men med tanke på dina tidigare matvanor har du ändå mycket mer att vinna på att äta som du gör nu och unna dig lightläsk ibland. Jag kan tycka som Anonym (Undvik!) att man helt och hållet ska låta bli sådant som smakar sött, men om det är lightläsk ibland som får en att hålla sig på banan så tycker jag att valet är enkelt.
  • Petrellie

Nej, lightläsk har ingen påverkan på insulinpåslaget så du kan lugnt dricka det (även i större mängder) och ändå gå ner i vikt.

Jag gick ner 20 kg med LCHF förra våren och jag dricker ungefär 2-3 liter lightläsk per dag. Jag blev av med allt annat sötsug och var i "ketos" mest hela tiden trots detta intag.

Lycka till!

• Fiaz
    Petrellie skrev 2012-02-27 13:38:30 följande:
    Nej, lightläsk har ingen påverkan på insulinpåslaget så du kan lugnt dricka det (även i större mängder) och ändå gå ner i vikt.

Jag gick ner 20 kg med LCHF förra våren och jag dricker ungefär 2-3 liter lightläsk per dag. Jag blev av med allt annat sötsug och var i "ketos" mest hela tiden trots detta intag.

Lycka till!

2-3 liter lightläsk per dag? 

Hjälp.....  
  • Petrellie
    Fiaz skrev 2012-02-27 14:03:13 följande:
    2-3 liter lightläsk per dag? 

Hjälp.....  
    Ja, det är förstås inte nyttigt, men mina tänder är i utmärkt skick. Har inte haft ett hål på 25 år och inga andra problem heller.
  • Fiaz
    Petrellie skrev 2012-02-27 14:11:42 följande:
    Ja, det är förstås inte nyttigt, men mina tänder är i utmärkt skick. Har inte haft ett hål på 25 år och inga andra problem heller.

Nej det behöver man ju givetvis inte få Men det kan väll komma på sikt kanske....Men sålänge du mår bra så är det väll bara att köra på
Svar på tråden cola light vid lchf kost