Vad kan jag odla på min balkong ?
Jag söker lite tips om vad man kan odla för ätbart på balkongen och då menar jag också att jag ska göra de nu till våren för till hösten vet jag massor men är väl lite sent ute nu så behöver massor av tips..
Jag söker lite tips om vad man kan odla för ätbart på balkongen och då menar jag också att jag ska göra de nu till våren för till hösten vet jag massor men är väl lite sent ute nu så behöver massor av tips..
Vad har du för läge på balkongen? Mycket sol, skugga? Blåser det mycket, är det fuktigt? Är balkongen inglasad?
Har massa tips men behöver lite mer info för att ge dig rätt typ av tips! :)
Har en balkong på 8 meter lång sol i princip hela dagen men mindre mot kvällen
Kryddor, jordgubbar, smultron, tomater, paprika, chili.... mums!
Vad och när kan jag odla om jag har en ganska stor balkong med morgon/förmiddagssol..? (vet inte riktigt hur länge jag har sol för har bara bott i lägenheten i 2 månader)
potatis! man ska kunna odla det i en tunna eller säck har jag sett på tv och tänkte själv testa!
Dill och smultron är ett måste på en balkong!
Sallad och persilja är superenkelt, det finns påsar med mixad plocksallad att köpa, bara att strö fröna över en stor låg kruka eller i en balkonglåda. Vattna!
Tomater går också, börja driva upp frön snart så kan du sätta ut plantor när värmen kommer. Satsa på STORA krukor till tomater, tiolitershinkar går bra, och massor av vatten - verkligen massor. Titta på påsarna i fröaffären, du ska ha ampeltomater eller busk-varianter, oftast är det cocktailtomater av någon sort.
För oss som inte har så gröna fingrar är billiga pelargoner ett säkert kort för att åtminstone ha något som växer på balkongen jag kollar numera på vad de små tanterna köper på torget, då får man blommor som klarar att man glömmer dem en vecka eller så. Smultron tycker jag är skitsvårt att lyckas med trots balkong med mycket sol.
tack för tipsen =) ska bli spännande i sommar och som du säger gott gott med egen potatis!!
När ska man börja plantera de ni nämnt ?
Kryddor är oftast enklast att köpa småplantor av senare i vår. Det brukar finnas bra utbud i trädgårdsbutikerna. Basilika kommer jag nog dock så inomhus i år i mitten av mars.
Tomater sår jag i mitten/slutet av mars, men det är då bra att använda extrabelysning. Annars blir de lätt klena och rangliga.
Sallad, dill, morötter m.m. sår jag direkt på friland (dvs ingen förgroning inomhus). 1 maj brukar mitt riktmärke vara för direktsådd i landen, men använder då en fiberduk som skydd om det skulle bli frost eller som förra året t.o.m. snö i mitten av maj.
Potatis lägger jag för att förgro i 3-5 veckor i ett fönster i mitten av april innan jag sätter ut dem i hink.
Paprika bör man börja så redan i jan/feb har jag för mig. Även smultron behöver lång utvecklingstid, men det går å andra sidan lätt att få tag på småplantor i butik längre fram i vår.
Var du bor i landet påverkar naturligtvis när du kan börja också. Jag bor i Stockholmstrakten.
Jag lånar gärna tråden. Tänkte nämligen skapa en egen med samma rubrik, men jag testar nog här först. Jag har en stor balkong. Sol från lunch till eftermiddag, som mest runt lunch. Skuggas lite av byggnaden (vi bor i ett hörn) samt stora träd på innergården. Ganska vindstilla.
Jag planterar gärna något ätbart, men huvudsaken är att min stora balkong blir mer ombonad och hemtrevlig. Jag har inte så gröna fingrar, men lär mig gärna :) Tips mottages varmt!