• Styrmansmamma

    Solblekt eller ful å slitet tyg i vagnen? Måla om barnvagnen med textilfärg!

    Måste bara dela med mig av min nyfunna hobby "barnvagns-ommålning" Tungan ute

    Jag köpte en "extra-vagn" vagn på blocket, en Emmaljunga från -06 för runt en tusenlapp.
    Billig och skitbra, problemet var dock att den var så "shaskig" och ful..Chassit va ok, men tyget var slitet, solblekt och den tillhörande åkpåsen var bara ful å slapp.
    Så jag började googla och kolla om man kunde köpa nytt tyg till vagnen från Emmaljunga, alltså figursytt eftersom jag inte kan sy något vidare bra själv. Och man kunde beställa nytt sitttyg, ny åkpåse, ny suflett osv men detta skulle kosta ungefär lika mkt som om jag skulle köpa en helt ny vagn. 

    Sen hittade jag en liten tråd på ngt forum om att måla vagnen med textilfärg, någon pratade om att spraya vagnen med textilfärg och jag letade och letade men kunde inte hitta ngn återförsäljare varken i affär lr på internet som sålde textilfärg på spray.
    Men så hittade jag i min stads hobby-affär textilfärg på flaska, som man kunde måla med pensel eller dutta med svamp på tyg, sen skulle det sitta och klara en vända i tvättmaskinen tillochmed.

    Denna färg heter "Palett" textilfärg och finns på flaska och du kan köpa det online på t.ex. http://www.pandurohobby.se/ 
    Jag använde 3 st 100ml flaskor täckande färg för mörka tyger á 55 kr st , (alltså 165:- för om målning av hela vagnen) och jag duttade  och gned dit med en vanlig svamp. När det hade torkat så strök jag igenom tyget med strykjärn med ett handduk emellan för att det verkligen skulle fästa. 

    Här är resultatet, och jag är asnöjd! Jag bytte dock ut åkpåsen mot en annan från min andra vagn nu när det börjar bli vår ute..Så den gamla åkpåsen är omålad men undanstoppad.

    FÖRE:   solblekt mörkblå och ljus babyblå.. Såg omodernt och gammalt ut..



    EFTER: En snygg matt svart färg som ser lika svart och snygg ut i solsken.. Även den ljusaste blå blev nattsvart med ett lagom tjockt lager färg.


    Men visst är det bra!
    Nu har jag en snygg och fräsch vagn utan att ha behövt köpa nytt, slösa pengar o ännu mer miljö. 

    Hoppas någon får nytta av tipset!  
    Kalle Anka är baserat på mig
  • Svar på tråden Solblekt eller ful å slitet tyg i vagnen? Måla om barnvagnen med textilfärg!
  • pluttiss83

    Vad fint!!
    Jag undrar om färgen är vattenfast, tänker om d regnar, eller skulle färga av på kläder?

  • DetGodaLivet

    Jag ha färgat massor av vagnar på det sättet, men nöjt mig med att återställa det solblekta till originalfärg. Man ska då använda den transparenta varianten, inte den täckande.

    Min erfarenhet är att det håller sig bra känge och ej färgar av. Man ska fästa med värme (strykjärn eller hårtork) och sedan impregnerar jag med tex imprenex.  


  • Styrmansmamma

    Jag tvättade tyget när jag köpte den, tvättade allt som gick att plocka bort (sittdels-tyget, åkpåse, fotstöds-tyg osv) i maskin på 40 grader och sen skurade jag suffletten i duschen med diskborste och tvättmedel.. Men det var bara för att den var så ofräsch när jag köpte den från blocket.
    Så om den inte är skitig eller behövs tvättas så behöver du ju inte tvätta tyget. Om du sedan stryker tyget (helst med ett tyg emellan) så klarar det en maskintvätt på 40 grader...

  • pippilirum

    Åh va glad jag blir över detta tips! Har en brio där tyget efter bara 1 år blekt och blivit gulbrunt! ( svart från början). Men jag måste fråga en dum fråga.. Måste man ta bort tyget från vagnen när man stryker eller går set stryka medan det sitter på chassit? Hur vet jag om jag behöver heltäckande eller transparent färg?

  • Styrmansmamma

    Anna8102 - nej jag var ute en runda med vagnen innan jag hade hunnit stryka den och det började regna när vi var halvvägs hemma, men färgen satt kvar iaf så jag tror nog mest det gäller att stryka om du ska tvätta den i maskin..

    pippilirum : Jag plockade av allt tyg som gick och la det på köksbordet när jag "målade" för att komma åt överallt och för att se ordentligt.. Sen lät jag det torka över natten och strök det på morgonen genom en handduk. Men suffletten målade jag och strök på vagnen för den hade nog vart svår att måla den om den inte vart utfälld på vagnen...

    Om din vagn varit svart men nu är brun o solblekt så tror jag egentligen inte du behöver ta den täckande färgen, för nackdelen med den täckande är ju att original färgen då försvinner. Så om du har andra detaljer eller delar med en annan färg på så får du antingen tejpa o täcka över eller så färgar du allt... Med den täckande svarta så blir allt becksvart..

Svar på tråden Solblekt eller ful å slitet tyg i vagnen? Måla om barnvagnen med textilfärg!