• maddis88

6 veckors bebis med väldigt löst bajs flera ggr om dagen?

Min dotter på 6 veckor har alltid haft väldigt finnigt bajs. Hon hade också extremt ont i magen i början så jag slutade med mjölkprodukter och inom 2 dygn var värken bättre och konsistensen blev mer som nyponsoppa. Och hon bajsade ungefär varannan dag. Nu i tre dagar har hon basat gult vatten efter varje amning och hon har lite mer ont igen. Det är inga mängder och hon verkar inte må dåligt. Men det blir ca 10-15 bajsningar om dygnet just nu. Vad kan det bero på? Varken jag eller storebror på 3 år har lika och vi har inte träffat någon som kan ha smittat.

• Svar på tråden 6 veckors bebis med väldigt löst bajs flera ggr om dagen?
  • hon mot strömmen

Fortsätt att uteslut mjölkprodukter helt och hållet ett par veckor framöver och se hur hon reagerar. 

Blir hon bättre så ser jag ingen anledning till att du inte fortsätter på samma linje.

• maddis88

Jag har ätit mjölkfritt nu i över 1,5 vecka men detta är värre än innan. Värken är inte alls samma men hon bajsar så mycket mer.

• Catbride

Så gjorde min dotter oxå. Iofs hade hon inte ont i magen, men hon hade för vana att direkt hon ammat och jag lyfte henne mot axeln för att rapa, så bajsde hon oxå. Superlöst/vattnigt gult bajs. Jag fick byta bajsblöjor hela tiden! Så länge du helammar behöver du nog inte oroa dig, de byter ju bajs-schema hela tiden som små.

• hon mot strömmen
    maddis88 skrev 2012-02-27 12:51:12 följande:
    Jag har ätit mjölkfritt nu i över 1,5 vecka men detta är värre än innan. Värken är inte alls samma men hon bajsar så mycket mer.
    Om du har förtroende för Bvc så vänd dig dit annars ringer du till barnmottagningen på ditt sjukhus och rådfrågar de.
  • PojkMamma85

Av din text förstår jag att du ammar!
    Max var lika dan då jag ammade honom, pratade med BVC om detta och bvc berättade då att modersmjölk är som laxeringsmedel typ =) 

• maddis88

Ja jag helammas. Åh vad skönt att höra! Hon är ju pigg och glad. Sover snarare mindre nu än förut haha. Och hon ler och småpratar så det verkar ju bra.

• skogsvitter

Låter inte alls som något konstigt, som sagt så är bröstmjölken som laxermedel och konsistensen kan variera från dag till dag utan att det behöver vara något fel. Fortsätt dock med mjölkfritt några veckor till, då kanske även konsistensen stabiliserar sig. Mjölken är på väg att försvinna ur systemet just nu och det kan vara därför som bajset också blivit annorlunda.

• Pickeli

Båda mina ungar har bajsat gult rinnande vatten med lite "gryn" första delen av sina liv, har helammat. I början oftare och mindre minst 15 ggr per dag när man ammade mer och mot "slutet" lite mer sällan och lite mera.

Det har ibland varit lite kletigt också. Haha

Helt normalt!

Google it!
  • Natulcien

Vår son bajsade 8-10 gånger om dagen de första månaderna av sitt liv. En riktig bajsbebis! Gult och rinnigt. Han var helammad och har inga allergier eller problem med magen. Så det kan vara helt normalt. Glad

Svar på tråden 6 veckors bebis med väldigt löst bajs flera ggr om dagen?