• Heranell

Pass till barn?

Hur funkar det när man ska skaffa pass till barn?

Vi föräldrar är separerade, men har gemensam vårdnad. Om jag har läst rätt på polisens hemsida, så kan den andra föräldern skriva på blanketten utan att följa med till polisstationen, under förutsättning att det bevittnas av en annan person (alltså inte jag) som också skriver under att vederbörande bevittnat underskriften.

Nån som vet om jag fattat saken rätt?? Det skulle vara betydligt enklare om det är så, än om vi båda ska tajma ihop oss och barnet och ta oss till polisen samtidigt...

• Svar på tråden Pass till barn?
  • Skarpa

Nu är jag och barnens pappa gifta, men vi har nyss skaffat pass åt dem, och då kunde han skriva på hemma och få bevittnat av någon annan än mig, och jag fick min namnteckning bevittnad av handläggaren på polisstationen. Kan inte tänka mig att det är annorlunda för er när ni har gemensam vårdnad

Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • Heranell

Tack för ditt svar! Det är precis så jag har trott att man kan göra. Jättebra! Jag tycker ju liksom inte att jag kan begära att han ska följa med oss på hans barnlediga tid när han kanske planerat annat när vi ansöka om pass, men komma hem till oss för att skriva på är ju enklare... Tack igen!

• zannahh

När jag & min sambo skaffade pass till sonen, så gjorde vi precis så som "Skarpa" gjorde. Sambon skrev på ett papper som vittnades av en annan person. Var inga problem att fixa passet på polisstationen sen

Svar på tråden Pass till barn?