Har du gjort/ska göra ett KUB-test denna gaviditet?
Nu försöker vi igen då...
Jag undrar lite om hur vanligt det är att göra KUB-test just nu, frågan riktar sig främst till personer som inte ligger inom den de "risk-grupper" som finns idag.
Nu försöker vi igen då...
Jag undrar lite om hur vanligt det är att göra KUB-test just nu, frågan riktar sig främst till personer som inte ligger inom den de "risk-grupper" som finns idag.
Jag fick precis reda på att kronobergs landsting infört kub gratis för dom som vill. Annars funderade jag ändå på att betala själv för det, skönt att slippa dock, kan ha de pengarna till bebisen i stället :)
Jag valde att inte göra det trots att vi får det gratis.
jag valde också att inte göra fast jag blev erbjuden gratis både under förra och pågående graviditet.
Gjorde KUB-test idag och hoppas av hela mitt hjärta att det har HELT fel. Fick relativt dåliga siffror på både DS, Trisomi 18 och 13.
Väntar nu på moderkaksprov,
Jag ligger inte i riskzonen (än) fyller 33 inom kort. Vi gjorde enbart nupp när vi väntade dottern.
Nu bor vi i annat län och här gör man vare sig kub eller nupp. Här görs trippeltest, som är ganska opålitligt.
Vi väntar nu andra barnet och ska inte göra några sådana test!
Tycker inte de är att lita på tyvärr!
Jag ska göra det. Här Grekland görs det på alla gratis. Kanske för att det är ett land där nog ingen vill leva med ett gravt handikappat barn. Man får ingen hjälp över huvud taget. Vill också göra testen eftersom min svåger just fått en son med fel på kromosom 8. Ännu syns inget konstigt så jag hoppas han är frisk.
Jag gjorde testet, erbjöds gratis. Är 28, fick bra resultat.
Vi vart erbjudna kostnadsfritt, men avböjde.
Kub-testet är ingen hel sanning, det är en uppskattning om risk för ds så man får ta det för vad det är.
Gjorde kub-test med första (30 år och ej i riskzonen) och jag såg det som ett extra ultraljud. Därför var kub-testet en större upplevelse än vanliga ultraljudet.
Kommer göra testet igen med tvåan om några veckor.